Zo heb ik leren vergeven

Zo heb ik leren vergeven

Vorige week gaf ik een aantal tips over hoe je liever voor jezelf bent. Een van die tips was leren te vergeven. Mezelf en andere mensen vergeven vond ik voorheen maar lastig, maar ik heb inmiddels geleerd hoe ik dat het beste kan doen. Waarom ik het iedereen aanraad, lees je in dit artikel over leren vergeven.

We hebben allemaal wel een of meerdere mensen in ons leven (gehad) die ons pijn hebben gedaan. Dat kan een stomme opmerking van iemand geweest zijn, pesterijen of zelfs fysieke pijn. Het nare is dat zo’n gebeurtenis jaren later nog steeds een negatieve impact op je leven kan hebben, zelfs als de persoon die je pijn heeft gedaan al lang uit je leven is verdwenen. Het kan ook zijn dat de persoon in kwestie nog steeds in je leven is, waardoor je er vaak aan wordt herinnerd. In beide gevallen zal deze pijn minder worden als je leert te vergeven. Dit is hoe ik heb leren vergeven.

Vergeef eerst jezelf

Ik heb in het verleden niet altijd de beste keuzes gemaakt. Alhoewel ik een sterke intuïtie heb, durfde ik daar vroeger niet altijd naar te luisteren. Daarom ben ik ook een aantal situaties terecht gekomen waarbij ik me achteraf erg dom, naïef, gebruikt en jaren later nog depressief voelde. Ook al waren deze situaties niet per se mijn fout, ik voelde me wel verantwoordelijk voor mijn keuzes en nam daarom de schuld op me. Ik geloof in verantwoording nemen over jouw leven, maar het moet niet zo zijn dat je jezelf van alles de schuld geeft en daarom in slechte situaties terecht blijft komen en mensen toestaat om jouw pijn te doen.

Mijn eerste stap was om verantwoording te nemen en mezelf daarna te vergeven. In een eeuwige slachtofferrol blijven hangen is niets voor mij, dus het hielp om verantwoording te nemen en te erkennen dat ik andere keuzes had kunnen maken. Nadat ik dat hardop tegen mezelf zei, besloot ik om mezelf te vergeven. Ik vergaf mezelf voor de keuzes die ik gemaakt heb, voor het vertrouwen dat ik aan de verkeerde mensen heb gegeven en voor het niet luisteren naar mijn gevoel. Dit heb ik een paar keer tegen mezelf moeten zeggen over een periode van een paar maanden totdat het echt “klikte”. Inmiddels heb ik er vrede mee en geef ik mezelf niet meer de schuld van wat er in het verleden is gebeurd.

Vergeven in 3 stappen

Als je kunt erkennen wat er gebeurd is, zelf verantwoording kunt nemen en jezelf daarna vergeven hebt is het tijd om de ander te vergeven. Er zijn verschillende manieren voor, maar bij mij werken de volgende stappen het beste.

Stap 1

Schrijf op wat er gebeurd is en waarom je denkt dat deze persoon of personen jouw pijn hebben gedaan. Wist deze persoon niet beter? Had hij of zij last van een gedragsstoornis? Waren ze zich niet bewust dat hun acties consequenties voor jou hadden? Was dit hun manier van omgaan met negatieve gevoelens? Wellicht kan je hier niet zo snel een antwoord op bedenken. In bepaalde gevallen schreef ik dan op “ze wisten niet beter, maar deden hun best“. Je praat hiermee hun acties niet goed, maar probeert te begrijpen waarom ze iets deden. Dit heeft mij geholpen om in te zien dat de meeste mensen hun best proberen te doen, maar hier niet altijd in slagen.

Stap 2

Na een paar zinnen over de persoon schrijf je op dat je de persoon voor zijn of haar daden vergeeft. Doe dit op jouw eigen manier en in jouw woorden. Bij mij ziet dat er bijvoorbeeld zo uit: “je hebt me pijn gedaan, maar ik besluit je te vergeven“. Wanneer ik dit opschrijf en hierover nadenk probeer ik zo positief mogelijk te zijn en dit met een goede intentie op te schrijven. Dus niet omdat het “moet” en niet met negatieve gedachten, maar vanuit een rustig, liefdevol gevoel. Dat is het enige wat voor mij werkt en wat ervoor zorgt dat ik niet een maand later weer boos op die persoon ben. Als dit nog niet lukt, dan is het misschien nog niet de juiste tijd om de persoon echt te vergeven. Probeer het dan op een later moment opnieuw.

Stap 3

De laatste stap is om los te laten. Dit lukt bij mij alleen als ik die persoon echt heb kunnen vergeven. Ik voel me dan lichter, rustiger en opgelucht. Het voelt goed om de situatie af te sluiten en om verder te gaan zonder boze of verdrietige gevoelens. Dit betekent niet dat ik de situatie vergeet, maar het weerhoudt me niet meer om gelukkig te zijn. Het proces van erkennen, verantwoording nemen en vergeven zorgt voor een leermoment en persoonlijke groei.

Zo heb ik leren vergeven

Vergeven doe je voor jezelf

Vergeven doe je niet voor de persoon die je gekwetst heeft, maar voornamelijk voor jezelf. Dit merkte ik pas achteraf, wanneer ik me opgelucht voelde en minder vaak boos of verdrietig. In bepaalde gevallen voelde het bijna als een soort wraak, zo van “jij hebt de controle niet meer over mij, ik bepaal wat ik voel”. Ik kan nu ook veel beter omgaan met mensen die domme opmerkingen maken of die gebruik van me proberen te maken. Ik heb geleerd om naar mijn gevoel te luisteren en zal niet meer zo snel in dezelfde situaties als vroeger terecht komen. Eigenlijk hebben alle negatieve situaties me uiteindelijk meer zelfvertrouwen gegeven en heb ik er veel van geleerd.

Probeer het een keer, ook als je denkt dat je er nog niet helemaal klaar voor bent. Wellicht geeft het nadenken en opschrijven hiervan je een inzicht of iets meer compassie voor jezelf of de ander. Ik weet zeker dat iedereen hier baat bij heeft en dat je er als persoon door groeit!

bron foto’s: Alec D/Pexels

Share:

7 Reacties

  1. 18/04/2017 / 08:05

    Ik ben hiet best slecht in denk ik haha! Als je me eenmaal wat aandoet, dan ben ik er helemaal klaar mee. Ik fok mezelf er verder niet veel meer over op, maar misschien geeft vergeven toch meer rust!

    • 18/04/2017 / 14:06

      Haha ja ik was hier toen ik jonger was dus ook niet goed in ;) Maar naarmate je ouder wordt zoek je meer rust denk ik en wil je niet meer achtervolgt worden door je verleden. Dan is vergeven een handig hulpmiddel.

  2. Helena
    18/04/2017 / 16:03

    Prachtig geschreven Sophie!

  3. Gera
    18/04/2017 / 16:31

    Ik ben vaak veel en veel te openhartig geweest over mezelf en zag teveel het goede in de ander. Ik heb ermee geleerd, vooral hoe andere mensen dat gingen misbruiken. Ik ben niet veranderd alleen wat voorzichtiger en harder geworden om mezelf te beschermen en inderdaad die mensen wisten niet beter. Vergeven is ook pijn loslaten , ik probeer het ook niet terug te doen.

    • 18/04/2017 / 18:58

      Helemaal waar Gera! Vaak weten mensen inderdaad niet beter en zijn ze zich nergens van bewust. Dus dat is geen goede reden om negatieve gevoelens bij je te dragen. En ik sta er hetzelfde in – in neem geen echte ‘wraak’, maar laat het gaan zodat het hoofdstuk afgesloten kan worden.

  4. 19/04/2017 / 13:37

    Ik ben iemand die heel erg lang wrok kan koesteren. Echt vergeven doe ik nooit, maar de boze gevoelens vervagen wel, waardoor ik dan terug normaal en zelfs vriendschappelijk met de persoon in kwestie om kan gaan en de nare dingen uit het verleden wel kan vergeten, maar nooit echt vergeven.
    Mooi artikel, dit. Ik bewonder je nuchtere, rustige en liefdevolle ingesteldheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *