Waarom ik met journaling begonnen ben

Waarom ik met journaling begonnen ben

Journaling – wanneer ik de Nederlandse vertaling opzoek, krijg ik de term “logboekopname”. Niet helemaal wat ik bedoel, dus vandaar houd ik de Engelse term maar even aan. Ik ben een paar maanden geleden begonnen met journaling en vind dit zo fijn, dat ik er vandaag een artikel over schrijf. Ik kan het namelijk iedereen aanraden!

Als kind hield ik al een dagboek bij. Een van die dagboeken heb ik nu nog in mijn bezit, met verhalen over de 11-jarige Sophie die verliefd werd op de nieuwe jongen in de klas. Eigenlijk kan je journaling een beetje vergelijken met het bijhouden van een dagboek, maar dan voor volwassenen. Jij maakt de regels over wanneer en wat je opschrijft.

Wekelijks overzicht

Ik ben begonnen met op elke zondag opschrijven hoe de afgelopen week verliep. Wat waren de hoogtepunten? Gingen er dingen niet zo goed? Zo ja, heb ik er iets van kunnen leren? Maar ook hele willekeurige dingen schrijf ik op die ik onthouden heb. Zoals een lekker ijsje dat ik gegeten heb met mijn vriend en dat ik daar zo blij van werd. Maar ook dat ik een lieve mail van een lezer kreeg of dat ik een goed boek aan het lezen ben.

Soms denk ik dat ik niets te melden heb, maar als ik eenmaal begin dan schrijf ik toch al snel een hele bladzijde vol. Het voelt fijn om dingen van me af te schrijven, zowel leuke als minder leuke dingen. Ik kan het op die manier even kwijt en dat lucht op. Aan het einde van de maand neem ik alle wekelijkse overzichten door en schrijf ik een maandelijkse ‘samenvatting’. Met alle highlights en momenten waar ik van heb geleerd. Soms vermeld ik er nog een tip in of iets dat ik niet wil vergeten. Ik eindig het stukje vervolgens met een zin dat ik dankbaar voor de maand ben en dat ik zin heb in de volgende maand.

Dromen en doelen

Sinds ik in het ritme zit van wekelijks dingen opschrijven, ben ik met nog een journal begonnen. Hier schrijf ik doelen in en mijn dromen voor de toekomst. Tevens schrijf ik dingen op waar ik dankbaar voor ben. Dat kunnen hele kleine dingen zijn, zoals mijn kat die spinnend naast me ligt of het koken van een lekkere maaltijd. Maar natuurlijk ook de grotere hoogtepunten, zoals het binnenhalen van een mooie opdracht voor Naoki of een weekendje weg met mijn vriend.

Het opschrijven van mijn doelen doe ik al jarenlang sporadisch en af en toe lees ik wat dingen terug die ik ooit heb opgeschreven. Wat me opvalt is dat veel van de dingen die ik jaren geleden schreef al gebeurt zijn of ik nu mee maak. Bijvoorbeeld dat ik van Naoki mijn baan wilde maken. Of dat ik heel graag een lieve kat wilde. Ik denk zeker dat het helpt om na te denken over wat je wilt bereiken en waar je over een paar jaar wilt zijn. Want als je doelen eenmaal op papier staan, dan kan je ook de bijhorende stappen erbij bedenken. Wat moet je doen om je doelen te behalen? Kan iemand of iets je hierbij helpen? Het zorgt er bij mij vaak voor dat ik in ieder geval die eerste stap zet en een begin maak.

Aan jezelf werken en dingen loslaten

Ik lees regelmatig boeken over geluk en lekker in je vel zitten. Een terugkerend thema is dat deze boeken vaak aanraden om dingen op te schrijven. Dit doe ik dan ook, meestal digitaal in een Word bestand, zodat ik 1 bestand heb met alle oefeningen en realisaties uit een boek. Denk bijvoorbeeld aan:

– Het vergeven van mensen die je pijn hebben gedaan. Hier schreef ik al eerder een artikel over. Schrijf bijvoorbeeld op wie je pijn heeft gedaan, waarom je denkt dat hij/zij dit heeft gedaan en vergeef die persoon. Het schrijven van deze woorden is heel krachtig en ook soort van onomkeerbaar. Het helpt negatieve gevoelens los te laten.

– Het uitvogelen van ‘foute’ denkpatronen, bijvoorbeeld dingen waar je bang voor bent maar die niet reëel zijn. Zoals gebeten worden door een haai wanneer je ook maar een stap in water zet. Maar ook als je bang bent voor wat andere mensen van je vinden, bang bent om te falen of andere onzekerheden. Schrijf alles op en bedenk waarom je hier bang voor bent. Is deze angst echt gegrond? En als je angst uitkomt: wat gebeurt er dan? Vergaat de wereld of valt het eigenlijk wel mee? Deze oefening heb ik onlangs uitgevoerd en ik schreef onverwachts echt pagina’s vol met rare gedachtes. Sindsdien voel ik me minder bang, want ik realiseerde dat veel van mijn angsten ongegrond zijn.

– Lijstjes maken van dingen die je leuk aan jezelf vindt. Handig om door te nemen als je niet zo lekker in je vel zit. Denk aan uiterlijke kenmerken, maar vooral ook innerlijke. Zoals “ik ben trots op mijn prestaties op werk”, “ik voel me mooi en sexy in dat jurkje” of “ik ben een goede en betrouwbare vriendin”. Als je hier een overzicht van hebt, kan het helpen om hem om minder leuke dagen door te nemen, zodat je jezelf herinnert hoe leuk je eigenlijk bent.

Probeer het gewoon eens: koop een mooi notitieboek of maak een nieuw Word bestand aan en begin met schrijven. Het hoeft niet perfect! Het gaat erom dat je dingen los kunt laten, je wat extra dankbaarheid voelt en dingen van je af kunt schrijven. En dat is een heel fijn gevoel :)

bron afbeelding: Estée Janssens via Unsplash

  1. Ik doe het niet zoals het ‘officieel moet’ met allerlei formats, maar ik teken wel zelf mijn agenda en een meal plan schema. Heb het zeker wel geprobeerd, maar dat is toch weer verwaterd ofzo. Leuk is het in ieder geval zeker :)

    • Oh dat doe ik inderdaad ook niet – bullet journals vind ik bijvoorbeeld heel leuk en creatief, maar daar heb ik de tijd niet voor haha. Gewoon van me afschrijven kan ook in 5 minuutjes en lucht al op :)

  2. Heel leuk en inspirerend artikel Sophie! Je hebt mij weer aan het denken gezet, dwz ik hield jaren geleden ook een soort van dagboek bij. Ben er toen mee gestopt, de reden weet ik niet meer. Ik heb nu na jaren vervelende dingen te hebben meegemaakt toch zin gekregen om dit van mij af te schrijven nadat ik je artikel las. Dank je wel dat je mij net dat zetje in de goede richting hebt gegeven om de stap te maken en het weer op te pakken! Lieve groetjes en een gezellig weekend toegewenst :)

  3. Mijn notitieboekje ligt inmiddels al twee jaar in de kast op mij te wachten. Ik wilde beginnen met een bullet journal, maar ik kan mij er maar niet toe zetten om te beginnen. Inmiddels denk ik dat ik in plaats van een bullet journal beter een selfcare journal kan beginnen, maar die eerste stap.. die is zo moeilijk!

    • Ik heb ook een bullet journal, maar gebruik hem als ‘inspiratie boekje’ voor mijn doelen en dromen en af en toe om dankbaarheidslijstjes te maken. Schrijf dit weekend gewoon iets op, bijvoorbeeld de hoogtepunten van afgelopen week of een lijstje met dingen die je leuk vindt – het kan ook heel simpel en wie weet inspireer je jezelf om het daarna vaker te doen :)

  4. Dit vind ik echt een leuk artikel! Het feit dat je blogt over cruelty free producten, minimalisme en persoonlijke ontwikkeling zorgt ervoor dat ik al jarenlang een trouwe lezer ben. Een hele leuke combinatie van onderwerpen. Ik comment niet heel vaak, maar waardeer je artikelen echt!
    En de nieuwsbrief vind ik super fijn, zo kan ik rustig in het weekend gaan lezen ipv zo versnipperd door de hele week :)
    Thanks Sophie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vegan Huidverzorging Tips (+ winactie!)

Capsule Wardrobe – Zomer 2018

Zomer capsule garderobe