Struggles van een duurzame / vega(n) / bewuster blogger

Struggles van een duurzame / vega(n) / bewuster blogger

Het leven van een succesvolle blogger anno 2017 door een social media lens: elk weekend feestjes, doordeweeks verwend worden met beauty behandelingen en pakketjes vol mooie producten. Je bent continu bezig met “spannende ontwikkelingen”. Bedrijven, pr bureaus, tijdschriften en tv programma’s werken maar al te graag met je samen. Natuurlijk werk je hier hard voor en is het niet altijd rozengeur en maneschijn, maar op social media lijkt dit leven geweldig. Maar of dit voor alle bloggers geldt? Helaas niet ;)

Ik wil niet klagen of ondankbaar overkomen – I love my job. Ik doe dit werk dan ook niet om rijk te worden, voor de luxe feestjes of om op tv te komen. Ik doe het omdat ik bezoekers van Naoki wil informeren en inspireren. 95% van de tijd ben ik gelukkig met het werk dat ik doe en ben ik trots op de mooie samenwerkingen die ontstaan, de vriendschappen en de leuke en inspirerende comments en mails van jullie. Maar soms raak ik een beetje teleurgesteld in dit wereldje.

Wellicht zijn onderstaande struggles herkenbaar voor mede-bloggers en interessant voor jullie als lezer… Hierbij een kijkje “achter de schermen” van een duurzame blogger.

Struggle nummer 1: Onwetende en shady bedrijven

Jullie willen niet weten hoeveel discussies ik via de mail heb met bedrijven. Van lezers krijg ik ook weleens kritiek, maar hier kan ik wel mee leven – vaak is dit opbouwende kritiek of uit iemand simpelweg zijn mening, prima. Maar bedrijven zouden beter moeten weten. Hoe vaak bedrijven wel niet liegen, informatie weerhouden of gewoon ronduit onbeschoft zijn…

Afgelopen zomer, tijdens het updaten van de dierproefvrije lijst, raakte ik dan ook regelmatig gefrustreerd. Hoeveel bedrijven wel niet claimen “vegan” te zijn, terwijl ze verschillende dierlijke ingrediënten in hun producten gebruiken. Een aantal voorbeelden:

“De karmijn en lanoline in onze producten is plantaardig.” (wat? hier klopt iets niet)

“Dat heb je goed gezien, we gebruiken karmijn en bijenwas in onze lipsticks. Maar omdat de overige producten uit onze collectie wel vegan zijn, presenteren we ons als een vegan merk.” (huh?!)

“We zijn een diervriendelijk bedrijf. Een van onze ster ingrediënten is emu olie. Een geweldig 100% natuurlijk ingrediënt dat al duizenden jaren gebruikt wordt.” (voor emu olie worden emu’s gedood… hoezo “diervriendelijk”)

Het ergste is nog wel wanneer ik aangeef dat iets niet klopt, er vaak niet meer op mijn mail wordt ingegaan. En dat misleidende teksten op websites en verpakkingen nooit aangepast worden. Zo worden duizenden consumenten misleid en andere bloggers verkeerd geïnformeerd… Inmiddels heb ik geleerd dat ik helaas nooit het woord van een vertegenwoordiger of communicatie medewerker kan vertrouwen en doe ik altijd mijn eigen onderzoek voordat ik een merk op Naoki promoot.

Struggle nummer 2: Waar trekt je de grens?

Ik weet niet hoe het met andere bloggers zit, maar ik zit continue in een dilemma. Met vragen zoals: ga ik deze samenwerking aan of niet? Is dit product duurzaam genoeg? Voldoet dit bedrijf aan mijn waarden? Zal deze journalist mij als inspirerende blogger of rare hippie neerzetten? Komt ik niet te preachy over? Maar ook: kom ik nu niet heel tegenstrijdig over? Aan de ene kant promoot ik een bewuster leven, waar minder producten kopen onderdeel van is. Aan de andere kant promoot ik lipsticks, duurzame jurkjes en overige cruelty-free ‘must-haves’. De ene week zeg ik eigenlijk “koop, koop, koop” en de andere week vertel ik je hoe gelukkig ik ben nu ik minder koop.

Soms vind ik het best lastig om hier a) niet al te streng in te zijn en b) niet mezelf en de visie van Naoki te verliezen. Ik praat het vaak goed door te zeggen dat de items die ik promoot in ieder geval dierproefvrij/vegan/natuurlijk/gezond zijn, maar alsnog promoot ik het kopen van spullen. Lastig! Ik probeer daarom een balans te zoeken en langzaam bepaalde termen en hokjes achter me te laten (waarin de titel van dit artikel weer eens behoorlijk faalt). Langzaam werk ik naar de ‘Naoki’ betekenis toe, waarbij ik me op mijn gemak voel en waar ik 100% achter kan staan. Maar dat gaat met vallen en opstaan…

Struggle nummer 3: Niet op waarde geschat worden

En dan de laatste struggle: het niet op waarde geschat worden door bedrijven en organisaties. Hoe vaak ik wel niet opdrachten afwijs, omdat er geen budget of redelijke barter deal beschikbaar is. Zo werd ik onlangs gevraagd om een presentatie en Q&A van een uur te geven bij een super leuk (commercieel!) duurzaam evenement. Ik zag al helemaal voor ogen hoe ik de presentatie zou maken en hoe ik het evenement zou promoten op Naoki. Over de prijs viel ook wel te onderhandelen, ik wilde graag met ze samenwerken. Maar helaas: er bleek uiteindelijk helemaal geen budget beschikbaar te zijn. Ze zouden het erg op prijs stellen als ik gratis met ze wilde samenwerken en in ruil daarvoor zou mijn naam op een flyer komen te staan. Hoe kan je dat nou “samenwerken” noemen?

Zo heb ik ook een tijdje een rubriek gehad in een tijdschrift, waarvoor ik echt moest vechten om überhaupt een kleine financiële vergoeding te krijgen. Het was me eindelijk gelukt, maar na 3 edities werd ik zonder pardon vervangen door iemand die het gratis wilde doen. Je gaat je bijna bezwaard voelen om überhaupt nog een vergoeding te vragen…

Ik vind dit echt jammer – ik denk dat ook kleinere bloggers en “influencers” in een niche van enorme waarde kunnen zijn. Wij zijn juist de mensen met de kennis en ervaring om over onze onderwerpen te praten. Ik kan vol passie en enthousiasme praten over dierproefvrije, vegan en natuurlijke cosmetica. Ik schrijf met liefde mooie artikelen over duurzame mode of over bewuster leven. Helaas geven de meeste bedrijven vaak de voorkeur aan iemand die het gratis doet, niet perse de beste kandidaat.

Ondanks dit houd ik van mijn baan als blogger. Mijn werk is zeker niet glamoureus (die luxe feestjes en persreisjes heb ik helaas nog niet mogen meemaken), maar er zijn ook veel voordelen aan verbonden. En doordat er vaak wat misgaat, ik met rare mensen en verzoeken te maken heb en weleens teleurgesteld word, waardeer ik alle leuke samenwerkingen die op mijn pad komen alleen maar meer. Het komt wel goed, ik weet zeker dat er een dag komt waarbij ook de duurzame bloggers op waarde geschat worden!

Wellicht ga ik de volgende keer een artikel over alle leuke kanten van “duurzaam bloggen” schrijven, want die zijn er natuurlijk ook ;) Is dit herkenbaar voor andere bloggers/vloggers die dit lezen?

Share:

26 Reacties

  1. Anne
    25/09/2017 / 06:39

    Over dat je met dit blog aanzet tot kopen. voor mijn idee informeer je mij (als lezer maar ook als consument) over wat er te koop is aan vegan/dierproefvrij/etc. Het is dan aan mij om te bedenken of ik deze producten ‘nodig’ heb en in welke hoeveelheid. Maar juist omdat je mij informeert over deze, vaak nog onbekende merken, kan ik een betere keuze maken. Ik vind het heel mooi hoe je jezelf en anderen bewust maakt van het consumptiegedrag maar ook aanzet bij consumeren van duurzaamheid. Dus hier wordt je zeker op waarde geschat en ik raadpleeg je blog dan ook vaak als ik op zoek ga naar een nieuwe mascara, deodorant, etc.

  2. Iris
    25/09/2017 / 07:35

    Interessant, dit kijkje achter de schermen. Ik heb respect voor de keuzes die je maakt en vind je blog geweldig. Mede omdat je je eigen keuzes maakt, top!

  3. kitty
    25/09/2017 / 08:47

    Ben heel blij met je.
    Je bent mijn leidraad in kopen van cosmetica artikelen en andere artikels die je plaatst.
    Of het mij aanzet tot meer kopen, geloof ik niet, maar wel bewuster ben van kopen van spullen.
    Ik heb ook geloof in de toekomst dat vegan- dierproefvrij een grotere rol gaat spelen bij bedrijven.
    Je ziet het al aan de etenswaren die je makkelijker kan verkrijgen en assortiment groter wordt in de winkels.
    Al jaren volg ik je en heb respect voor je en dankbaar dat deze site er is.
    Ook mail ik bedrijven aan met vragen over make up artikelen, soms wordt je beetje afgewimpeld en soms krijg ik ook normale antwoorden op mijn vragen.
    Door jou artikelen stap ik bewuster een winkel binnen.
    Ik denk ook dat dat het belangrijkste is dat mensen bewuster worden, nadenken over deze soort zaken.
    Mede door jou en meerdere die hier mee bezig zijn is heel veel mee gewonnen.

    • 25/09/2017 / 13:51

      Wat fijn om te horen dat je door Naoki bewuster bent gaan shoppen, daar doe ik het voor! En ook goed dat je bedrijven mailt, want hoe vaker zij vragen krijgen, hoe bewuster en transparanter zij hopelijk te werk gaan :)

  4. 25/09/2017 / 08:57

    Ik herken wel wat van je struggles. Nou ben ik zelf niet vegan, en gaat mijn blog niet over cosmetica. Maar wel onder andere over duurzaam leven, én over lezen. Hoe ver ga ik met het aanprijzen van boeken? En aan de ene kant ben ik gek op het kijken wat voor producten ik mooi vind en hoe ik bijvoorbeeld mijn huis in zou willen richten, maar als ik daar iets over schrijf, is het dan niet net alsof ik mensen aanzet tot kopen? En zeker als kleinere blogger denken veel shady bedrijven kans te maken … ‘Gelukkig’ blog ik al een flinke tijd, al is mijn blog niet heel groot, en weet ik dus echt wel dat ik bijvoorbeeld niet aan linkruil met allemaal do-follow links moet doen in ruil voor een linkje op hun shady website. Of een advertorial voor een tientje met liefst tien do-follow links en aandacht op álle social media kanalen die er zijn etc. En echt, er zijn bedrijven die het proberen.

  5. Myrna
    25/09/2017 / 09:05

    Interessant om te lezen en tegen welke struggles je aanloopt lijkt me erg lastig.
    Je doet heel goed werk!! Maar dat bedrijven dan zo moeilijk doen… Erg jammer dat dat zo gaat.
    De producten die je laat zien in je blogs en filmpjes vind ik erg leuk en maakt me bewust over welke merken ik kan kopen die dierproefvrij en het liefst vegetarisch en vegan zijn. Met de nadruk op kan, ik vind het niet verwarrend dat je praat over minimaliseren en producten aanraad, het zijn mogelijkheden die je noemt waar dan zelf een keuze in gemaakt kan worden of je het nodig bent of niet.

    Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je een vergoeding vraagt voor je werkzaamheden als bijvoorbeeld spreker op een bijeenkomst of bloggen in een tijdschrift.

    Ik blijf je volgen en ik vind je een inspiratie voor heel veel mensen!

  6. 25/09/2017 / 09:36

    Goed/eerlijk artikel! Het leven gaat niet altijd over rozen ;) Ik snap wel dat je zo boos kunt worden van bedrijven die liegen en vervolgens niet meer reageren. Ze zetten zichzelf gewoon voor lul. Ik denk dat het nog even duurt voordat duurzame bloggers inderdaad meer ‘liefde’ krijgen en dan komt het vanzelf wel, hoop ik!

  7. B
    25/09/2017 / 09:43

    Ik heb heel veel respect voor je dat je dit doet en daarover anderen informeert. Zelf heb ik geen blog maar weet wel hoe frustrerend het is om fout voorgelicht te worden. Dit hebben mijn man en ik gehad met het uitzoeken van hondenvoer zonder onnatuurlijke bijproducten. Er zijn gelukkig bedrijven die wel openheid geven en ook daadwerkelijk ons hebben geholpen om een goede keuze te kunnen maken voor onze hond.

    Ik heb veel aan jou blog gehad om het maken van keuzes voor producten. Dank je wel dat je dit doet en trouw aan jezelf blijft.

  8. Tamara
    25/09/2017 / 10:32

    In mijn ogen zet je niet aan tot consumeren, we consumeren allemaal. Ik probeer het alleen zoveel mogelijk bewust en goed geïnformeerd te doen. Ik apprecieer jouw blog omdat je altijd grondig informeert en geen genoegen neemt met een halfslachtige uitleg. Tot mijn grote frustratie is Europa nog altijd niet zo transparant als het op dierproefvrije keurmerken aankomt wat de zoektocht vaak niet gemakkelijk maakt. Dankzij jouw blog blijf ik op de hoogte. Keep up the good work.

  9. Roze wolkje
    25/09/2017 / 10:36

    Intelligent, doordacht, doorzettend, open, goedwillend en diplomatisch.
    Dit zijn een aantal kernwoorden voor het beschrijven van je karakter zoals ik het ervaar door het lezen van je artikelen op Naoki. Wat mij betreft zijn dit precies de karakteristieke ingredienten die je nodig hebt om een ideale blog neer te kunnen zetten.

    Net zoals veel andere lezers schrok ik van je laatste update van cosmeticamerken. Het is schandalig dat er grote beschrijven zijn die zich zo onbeschoft opstellen en je zelfs durven bedreigen!
    Des te meer waardeer ik je inzet voor dit doel. Het gaat verder dan de rechten van dieren, milieu en arbeiders. Je brengt een grimmige laag in de besrijfswereld aan het licht en ik denk dat je een activist bent in de beste vorm van het woord. Wanneer er dieper wordt ingegaan op de praktijken in de samenleving komt er vaak veel gal naar boven. Ik ben zo blij dat je er voor kiest om dit niet te negeren door net zoals veel andere bloggers vooral voor het geld te gaan en daardoor akelig opervlakkig te blijven.
    Dat neemt trouwens niet weg dat ik heel goed snap dat dit gedoe rondom je blog allemaal teveel kan worden..
    Het is noodzakelijk om een goede balans te vinden tussen het doel waar je naar streeft en je persoonlijk welbehagen. Ik denk dat iedereen snapt dat je af en toe gas moet teruggeven voor jezelf.

    Ik blijf je blog in ieder geval volgen en ik hoop dat je aanhang alleen maar groter wordt. (En dat je af en toe ook eens een leuk pers reisje zou krijgen..!)
    Naoki rocks, yo!! ;p

    • 25/09/2017 / 13:55

      Dankjewel voor je mooie compliment en lieve comment <3 <3

  10. Roze wolkje
    25/09/2017 / 10:44

    P.s.
    Ik vind niet dat je de lezer aanzet tot ‘kopen kopen kopen’. Mensen hebben nu eenmaal kleding en een tassie nodig en dan kunnen we maar beter ingelicht worden over wat de duurzaamste opties zijn.

  11. Judith
    25/09/2017 / 10:51

    Ik snap inderdaad wat je bedoeld met die balans tussen schrijven over minder kopen en aanzetten tot kopen. Bij sommige (verder heel leuke) duurzame blogs die reviews schrijven voelt dat voor mij soms wel dubbel – en dat komt dan vaak door het taalgebruik, zoals ‘dit product moet je echt proberen’ of ‘hebberigmakend’. Of doordat de balans tussen artikelen over producten en artikelen over ideeen, ervaringen of achtergrondinfo verdwijnt. Maar bij jouw blog merk ik dat ik dat dubbele gevoel niet of nauwelijks heb, ik denk doordat de reviews heel objectief en informerend overkomen. Ik krijg daarbij niet het gevoel dat je wilt dat wij het gaan kopen, maar eerder dat je ons wilt helpen om een keuze te kunnen maken.

    • 25/09/2017 / 13:58

      Hier ben ik mij inderdaad bewust van en probeer ik ook rekening mee te houden. Ik geef daarom ook de voorkeur aan “mocht je naar een vegan mascara op zoek zijn…” dan pm te schrijven “iedereen, koop deze mascara”, want ik weet dat niet iedereen een mascara (of wat dan ook) nodig heeft ;) Goed om te horen dat je bij Naoki dat gevoel niet hebt!

  12. 25/09/2017 / 11:09

    Herkenbaar! Ik merk dat ik ook misleid word of samenwerkingen aanga die uiteindelijk niet helemaal correct verlopen. Ik heb ook al foutieve informatie gedeeld en daar voel ik me steeds erg vervelend bij! Voor mij is Zolea niet mijn hoofdberoep en ik verdien er ook zo goed als niks mee, maar toch vind ik het fijn als bedrijven de waarde van wat ik schrijf en doe inzien. Bloggen blijft voor mij een hobby ^^

  13. 25/09/2017 / 14:07

    Hey Sophie, ik begrijp wel dat je je soms wat bezwaard voelt door die schijnbaar tegenstrijdige boodschap! Misschien is het iets om meer met inspirationele artikelen te doen (zoals deze) of DIY’s, en dan de artikelen met een koop-boodschap (zoals reviews) wat te minderen.

    Of om een keer in de zoveel tijd je gekregen makeup en kleding uit te mesten en aan een tweedehandswinkel of een goed doel te geven. Ik weet nog dat Cynthia van Miss Lipgloss op een gegeven moment een hoop make-up die ze nooit gebruikte doneerde aan een stichting die hielp om vrouwen met kanker zich weer vrouwelijk te laten voelen.

    Zo kun je én de reviews doen én toch je minmalistische levensstijl vasthouden én ook nog iemand anders blij maken met de spullen die je over hebt :)

    • 25/09/2017 / 15:25

      Inderdaad, dat doe ik dan ook al sinds een jaar of 2 – voorheen verschenen er bijna alleen maar reviews, nu nog maar gemiddeld 1 in de week. Daarom experimenteer ik ook een beetje met wat voor artikelen ik nog meer kan schrijven en wat werkt en wat niet :) Ik doneer ook regelmatig producten, ik kan me voorstellen dat de grotere bloggers al helemaal grote aantallen ontvangen waarmee ze veel mensen blij kunnen maken!

  14. Daniëlle
    25/09/2017 / 15:45

    Al vaker genoemd hier in de reacties, maar ook bij mij zet je niet aan tot extra aankopen. Je laat merken en producten zien die ik nog niet ken, waardoor als ik uiteindelijk iets wil kopen ik weet welke opties er zijn. En ik denk dat het door de combinatie met jouw artikelen over minimaliseren het heel duidelijk is dat je wilt dat mensen goed nadenken over een aankoop en niet kopen om het kopen. Je hebt ons om perfectere aankopen te doen :)

  15. 25/09/2017 / 17:01

    Oh lieve Sophie, ik hou juist zo van de tijd en moeite die je zichtbaar in je artikelen stopt. Dat vind ik oneindig veel enthousiaster dan bloggers volgen die heel succesvol staan te doen op feestjes enzo. Misschien is het niet de allerhipste aanpak, maar ik denk dat je juist heel trouwe lezers hebt en ook veel meer mensen helpt dan waar je besef van hebt. Gelukkig is hierboven al vaak gezegd dat mensen zich niet tot aankopen gezet voelen worden door je blogs, dus dat is alvast een zorg minder. Ik ben zelf vooral heel blij dat je minder reviews bent gaan schrijven, omdat ik je andere artikelen veel interessanter vind. Het voelt alsof je jezelf trouw blijft en dat is het belangrijkste.

    Dat van die louche bedrijven herken ik ook enorm. “Oh nee, wij gebruiken geen palmolie hoor.” En dan SLS, stearate en glycerine terugvinden op de ingrediëntenlijst. Soms voel ik me haast meer kundig dan de fabrikant zelf ;)

    Onpersoonlijke (mijn naam staat verdorie in het e-mailadres, haha) en ongepaste mail die ik zelf krijg, beantwoord ik niet eens. Veel bedrijven proberen voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten en veel beginnende bloggers denken nog dat ze gelukkig worden van zoveel mogelijk volgers, waardoor ze die bedrijven soms ook echt voor dat dubbeltje (of minder) op die eerste rij laten zitten. Zonde dat dat ten koste gaat van de houding van bedrijven tegenover serieuze bloggers. Neem het vooral niet persoonlijk, ze proberen het gewoon net zolang totdat iemand bijt. De bedrijven die Naoki waard zijn, zullen jou ook op waarde weten te schatten.

  16. linda
    25/09/2017 / 17:20

    Wat ontzettend apart dat je na al die jaren nog niet op waarde geschat wordt. Snap niet waarom bedrijven zulke oogkleppen op hebben. Ik volg je blog nu enkele jaren en je lijst met dierproefvrije merken is als een holy Grail voor mij. Ik raad je ook altijd aan bij andere mensen wanneer ik over dierproefvrije merken praat. Ik (En velen met mij) waardeer al je inzet!

  17. Janneke
    25/09/2017 / 18:51

    Stell Dein Lichtl nicht unterm Schefferl!!!Je doet fantastisch werk!

  18. 25/09/2017 / 19:57

    Ik kan me goed voorstellen dat dit dingen zijn waar je mee worstelt. Hoe frustrerend moet het zijn om met bedrijven te moeten discussiëren over hun producten als ze zelf niet eens echt verstand hebben van hun eigen product. Maar vooral bij de laatste twee punten snap ik dat het enorm lastig kan zijn. Met nummer 2 worstel ik ook weleens. Dan ben ik bang dat ik een bepaalde tip geef die ik zelf ook niet altijd waarmaak. En van nummer 3 snap ik dat het zeker met jouw grote bereik heel frustrerend is als bedrijven je niet op waarde schatten. Als freelancer kun je nu eenmaal niet alles vrijwillig doen en in een presentatie gaat onwijs veel tijd zitten. Weet in ieder geval hoe blij ik (als lezer) ben met jouw eigen site op het internet. Ik kom hier altijd graag lezen en heb je dierproefvrije lijst echt al honderden keren geraadpleegd om iets te checken. Maar wat zou het fijn zijn als ook bedrijven je op die waarde weten te schatten! Dat heb je meer dan verdiend vanwege alle werk, creativiteit en passie die je in Naoki steekt :)

  19. Nancy
    26/09/2017 / 09:43

    Jouw werk is zo waardevol en belangrijk, deze blog en jouw dpv-lijst vertrouw ik volledig en ik val er steeds op terug wanneer ik iets nieuws wil aankopen. Op deze manier ben ik goed ingelicht, je bent heel grondig in je research en review, dat maakt het voor mij zo gemakkelijk om iets te vinden waar ik vaak al een halve eeuw naar op zoek ben en dat voldoet aan alle voorwaarden die voor mij zo belangrijk zijn. Je bent een bron van inspiratie, authentiek en met een enorme wilskracht om te kiezen voor jouw pad, dat van duurzaamheid en respect voor elke vorm van leven, ondanks obstakels, bedreigingen en andere struggles. Bloggers zoals jij zijn degene die het verschil maken en de weg toegankelijk maken naar een eerlijker, bewuster leven zonder dat we daarvoor in een tipi-tent moeten gaan leven. Dankjewel!

  20. 11/10/2017 / 22:08

    Wat een puur artikel.
    Ik geniet van je posts. Al ben ik meer dan 10 jaar vegan, toch vind ik op jouw blog zaken die me inspireren of aan het denken zetten. Blijf vooral vol passie en enthousiasme bloggen.
    De bedrijven die uiteindelijk niet met je in zee gaan hebben pech.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *