Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Self-Love – leren van jezelf te houden

Self-Love - leren van jezelf te houden

Self-Love, of een gebrek daaraan, is een veelbesproken onderwerp de laatste tijd. Als je jezelf niet de tijd en liefde geeft om voor jezelf te zorgen, dan kun je je erg onzeker gaan voelen. En die onzekerheid beperkt je in het leven. Hoe zorg je ervoor dat je wat meer van jezelf gaat houden? Ik geef je vandaag een aantal tips die ik toepas in mijn leven.

Tip 1: Realiseer je dat iedereen onzekerheden heeft

Iedereen heeft wel iets waar hij of zij zich zorgen over maakt, wat ze liever willen veranderen of verborgen willen houden. Niemands leven is perfect – ook niet het leven van die slanke, succesvolle en gelukkige vrouw die je misschien kent en bewondert. De meest succesvolle mensen willen nog meer bereiken en zelfs de mooiste mensen hebben in hun ogen imperfecties. Realiseer je dat je niet perfect hoeft te zijn en dit ook niet kunt worden. Niet nu en ook niet in de toekomst. Streef dus niet naar perfectie, maar naar vooruitgang in het leven.

Tip 2: Vervang negatieve gedachten met positieve gedachten

Probeer je bewust te worden van jouw negatieve gedachten en draai deze om. Zie je jezelf in de spiegel en denk je “wat zie ik er dik uit”? Focus dan op iets waar je wel blij mee bent, zoals je haar, je make-up, je nieuwe schoenen of je lach. Zeg dan tegen jezelf “ik zie er stralend uit vandaag met mijn mooie lach en nieuwe schoenen”. Er is altijd wel iets positiefs te zeggen. Als je jezelf steeds verbeterd dan zul je op den duur ook minder negatief tegen jezelf zijn. Ik heb dit een tijdje geoefend en zoek nu altijd naar iets positiefs in mezelf. Qua uiterlijk, maar ook qua innerlijk. Als ik me bijvoorbeeld ergens onzeker over voel en die gedachten hoor malen, dan stop ik ze voordat ik me er slecht over ga voelen. Ik probeer me dan te focussen op iets dat wel goed gaat of wat me gelukkig maakt. Ik voel me hierdoor meteen beter!

Tip 3: Eet voedsel dat je lichaam gezond en gelukkig maakt

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want wat is gezond en waar wordt je lichaam gelukkig van? Waarschijnlijk ligt het antwoord bij het magische woord “balans”. Sinds ik vaker gezonder eet, voel ik meer liefde voor mijn lichaam. Mijn lichaam reageert namelijk heel anders op gezond voedsel dan op ongezond voedsel. Voor mijn lichaam is ongezond voedsel bijvoorbeeld zuivel, tarwe en teveel toegevoegde suikers. Wanneer ik dat eet, krijg ik buikkrampen, puistjes en heb ik minder energie. Mijn lichaam wordt daar simpelweg niet gelukkig van. Als ik gezonder eet, dan voel ik me energiek, ziet mijn huid er goed uit en heb ik geen last van allerlei kwaaltjes. Een gelukkig lichaam staat bij mij grotendeels gelijk aan een gelukkig gevoel. Daarom zorg ik voor mijn lichaam en eet ik voornamelijk gezond voedsel.

Tip 4: Maak elke dag tijd voor jezelf

Je lichaam en geest hebben rust nodig, gun jezelf dus die tijd. Dat kan door middel van een bad nemen, een rustig plekje opzoeken en een boek lezen of een koffie of thee halen bij je favoriete koffietent. Doe iets waar jij van geniet en waar je je even gelukkig door voelt. Maak hier elke dag de tijd voor, ook als je het druk hebt. Plan het eventueel in je agenda in zodat je het niet vergeet. Tijdens dit soort rustige momenten geef ik mijn gedachten even de vrije loop en kan ik me daarna weer focussen. Door dagelijks even rust te nemen voel ik me ook op andere momenten kalm en kan ik beter met stress omgaan. Neem dus elke dag even de tijd voor jezelf!

Tip 5: Vergeef jezelf en anderen

Jezelf en anderen vergeven is een ontzettend krachtig hulpmiddel in het leven. Voel je woede, teleurstelling of verdriet wegens een persoon of tegenover jezelf? Vergeef. Je hoeft dit niet hardop te zeggen, ook niet tegen een ander, maar schrijf het op. Een paar jaar geleden heb ik een lijstje gemaakt van mensen die mij pijn hebben gedaan. Ik heb opgeschreven waarom ik me hierdoor gekwetst voelde en waarom ik denk dat die persoon dat deed. Hierdoor kreeg ik meer begrip voor hun situatie en ook voor mezelf. Daarna heb ik ze vergeven. Allemaal – ook de mensen die nooit verantwoording namen of hun excuses hebben aangeboden. Ik heb ze niet vergeven om hun een goed gevoel te geven, maar puur voor mezelf. Als je iemand vergeeft, dan krijg jij namelijk een beter gevoel en kan je verder met je leven. Het leven is te kort om boos op jezelf te zijn, dus begin met het vergeven van jezelf. Erken dat je niet in de beste situatie zat of niet altijd de beste beslissingen hebt genomen en vergeef jezelf.

Van jezelf houden gaat makkelijker in kleine stapjes. Wees dus wat liever voor jezelf, vooral met je eigen gedachten. Realiseer dat je niet perfect hoeft te zijn en dat niemand dat is. Probeer erachter te komen waar je lichaam van houdt en eet voornamelijk dat voedsel. Gun jezelf tijd om tot rust te komen en tot slot leer te vergeven. Er zijn nog een heleboel andere manieren om meer van jezelf te houden, maar ik vind deze 5 tips persoonlijk erg waardevol. Als je wat meer liefde in je leven wilt, maak dan vandaag nog de beslissing om meer van jezelf te houden!

9 Comments
  • Mariëlle
    10 . 04 . 2017

    Wat een goed artikel! Ik doe het eigenlijk op dezelfde manier als de punten die jij noemt. Voeding doet ook echt veel met je!

    • Sophie
      10 . 04 . 2017

      Inderdaad, daar stond ik echt versteld van! Je lichaam de juiste voeding geven is zo belangrijk, ook voor je mentale gezondheid.

  • Romy
    10 . 04 . 2017

    Wat een mooi artikel! Ook ik kan soms wel iets meer zelfliefde gebruiken en je geeft echt goede tips. Vooral tijd voor mezelf vrijmaken en meer positieve gedachten bedenken vind ik een goede! Daar kan ik wel wat mee :)

  • Jessica J.
    10 . 04 . 2017

    Heel erg mooi gescheven. Met deze tips kan ik wat, vooral met de laatste. Vergeven is iets waarmee ik soms moeite heb…

    • Sophie
      10 . 04 . 2017

      Vergeven is ook heel moeilijk! Zeker als je iemand anders moet vergeven die geen verantwoording neemt, waardoor je het lastig kunt afsluiten. Ik ga hier nog een apart artikel aan wijden!

  • Judith
    10 . 04 . 2017

    Fijn dat je hierover schrijft :) Ik ben hier ook veel mee bezig, met name mijn gedachten positiever maken. Ik heb eigenlijk geen idee van wat voor eten mijn lichaam gelukkig wordt, en op de een of andere manier heb ik de laatste tijd weinig motivatie om moeite te doen met eten. Terwijl dit eerder bijna vanzelf ging, omdat ik passie had om mijn lichaam te voeden, als ik bijv de ingrediënten van een koekje of ijsje las hoefde ik m ook echt niet meer. Heb jij nog tips voor n motivatieboost of inspiratie, of hoe je begint met onderzoeken wat werkt voor je lichaam?

    • Sophie
      11 . 04 . 2017

      Ik denk dat het een goed idee is om hier een artikel over te schrijven, dan beantwoord ik je vraag wat uitgebreider :) Maar kort samengevat: ik denk dat je van gezond eten energie krijgt en je goed in je lichaam voelt. Dus geen vage klachten of buikkrampen, maar een goed werkend lichaam omdat het geen moeite heeft met het verteren van (slecht) voedsel. Een voedselintolerantietest kan ook helpen, daar heb ik veel aan gehad. Tevens verschillende dieetstijlen proberen, of bepaald voedsel minimaal een week weglaten om te kijken wat het met je lichaam en geest doet totdat je je echt goed voelt.

  • Marieke | Bluebell Forest
    11 . 04 . 2017

    Helaas is dit iets waar ik echt nog niet goed in ben… Ik heb de neiging om door te razen tot ik ziek ben en mij dan pas te realiseren hoe slecht ik voor mijzelf heb gezorgd… Ook worstel ik al jaren met mijn gedachtes, ik ben een extreme perfectionist (vooral naar mijzelf) en moet het altijd beter, langer of meer doen. Ik vind het wel super tof om te zien hoe dit onderwerp steeds meer wordt besproken in de blog community! Dat maakt dat men zich er in ieder geval minder voor zal schamen en dat men het herkent bij zichzelf :) Ja, dat vind ik echt een fijne ontwikkeling haha

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *