Mijn meditatie challenge fail (en waarom dat oké is)

Mijn meditatie challenge fail (en waarom dat oké is)

Precies een maand geleden schreef ik een artikel over een nieuwe challenge: 30 dagen lang mediteren. Inmiddels is deze uitdaging voorbij en wil ik terugkijken op afgelopen maand, die net iets anders verliep dan ik gedacht had.

Omdat de maand oktober mentaal een beetje een zware maand voor mij was, had ik de behoefde om het in november anders aan te gaan pakken. Ik wilde meer rust, minder stress en me weer happy en gezond voelen. Dat is me gelukkig grotendeels gelukt, maar niet helemaal zoals ik van te voren bedacht had.

Elke dag mediteren

Dagelijks mediteren leek me wel een goed plan: zo kon ik elke dag een rustmoment voor mezelf creëren. De eerste paar dagen gingen goed, ik volgde netjes elke avond een geleide meditatie of nam in de ochtend een paar minuten voor mezelf om even in stilte te mediteren. Na een paar dagen begonnen de geleide meditaties me een beetje te irriteren. Ze duurden soms zo lang, de stem irriteerde of ik kon niet goed tot mezelf komen. Gedachten bleven in mijn hoofd en na de meditatie voelde ik me niet veel anders dan voor de meditatie. Ik sloeg een dag over, pakte het toen weer een dag op en sloeg daarna twee dagen over.

Waarom het niet helemaal lukte

Ik ging bij mezelf na waarom ik het lastig vond om me aan deze uitdaging te houden. Zo moeilijk was het toch niet om 10 of 20 minuten tijd te maken? Wat ik realiseerde was dat ik het niet kan forceren. Mijn idee om vooral op drukke en stressvolle dagen te mediteren werkte averechts voor mij. Ik wil op dat soort dagen gewoon het liefst doorgaan en mijn werk afmaken. Ook al voel ik me een beetje gestrest en heb ik veel te doen, ik merkte dat ik het vervelend vond om te stoppen en een beetje geforceerd te gaan mediteren.

Een andere reden waarom het niet altijd lukte was mijn kat Dexter. Om de een of andere reden vindt Dexter het af en toe een heel goed idee om luid te gaan miauwen wanneer ik net twee minuten aan het mediteren ben. Ik weet niet of hij aandacht wil (normaal reageer ik altijd op hem door tegen hem te praten of hem te aaien), of hij iets aanvoelt of wat dan ook… Maar op dat soort momenten is het erg lastig om gefocust te blijven. De ene keer zit hij lief naast me, de andere keer laat hij van zich horen en houdt hij ook gewoon niet op totdat ik stop met mediteren. Iets dat ik niet kon voorzien en waarbij ik me afvraag hoe andere vrouwen en mannen dat doen met een huilende baby of kleine kinderen… ;)

Andere manieren van rust vinden

In de tweede week van deze challenge liet ik het idee om dagelijks te mediteren dus even voor wat het was. Maar de rust waarnaar ik verlangde, die vond ik wel. Door bijvoorbeeld wekelijks 1 doordeweeks dag vrij te nemen. Op die dag kan ik uitslapen, hoef ik niet te werken en mag ik leuke dingen te doen (lees: chocola eten en Netflix kijken). Daarnaast ben ik ook met een soort van ‘self care journal’ (check dit artikel van Iris voor meer info & inspiratie) begonnen. Tijdens het illustreren van wat pagina’s kwam ik erachter dat ik me op dat moment heel ‘zen’ voelde. Dat gevoel kan ik ook vinden als ik een mooi boek lees in bad, als ik Dexter aai en hij spint of een wandeling maak in de ochtend of avond wanneer het donker is. Misschien hoef ik dus toch niet dagelijks te mediteren om mijn uiteindelijke doel te behalen.

De laatste week

De laatste week ben ik toch weer gaan mediteren, alleen niet meer dagelijks. Ik mediteer nu ongeveer om de dag en dat bevalt prima. Ik doe geen geleide meditaties meer (al sta ik daar wel nog voor open), ik mediteer nu in stilte. Dat kan betekenen dat ik aan niets denk en al mijn gedachten laat varen en stilte opzoek. Maar ik kan ook mediteren met een bepaald doel of visualisatie in gedachten. Bijvoorbeeld waarbij ik denk aan hoe gezond mijn lichaam is of ik visualiseer een doel dat ik wil bereiken. Wat ik ook graag doe, is in stilte dankbaar zijn voor alle mooie dingen in mijn leven. Na afloop voel ik me meestal heel relaxt, blij en heb ik het gevoel dat het allemaal wel goed komt.

En dat laatste, dat is ook eigenlijk de les die ik afgelopen maand heb geleerd. Ik doe het allemaal eigenlijk best wel goed. Ik ben goed zoals ik ben. Het leek me ideaal om dagelijks te mediteren, maar je kunt dat niet forceren. Nu die druk eraf is, mediteer ik een paar keer in de week en voel ik me weer happy. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, doe gewoon wat goed voor jou voelt!

Ik ben benieuwd of er lezers zijn die dit ook weleens geprobeerd hebben of bij wie het lukt om wel dagelijks te mediteren?

Share:

8 Reacties

  1. 01/12/2017 / 08:43

    Wat goed dat je hier zo eerlijk over bent! Ik doe het inmiddels een jaar: elke dag 5 minuten. Wellicht helpt het voor jou ook om het eens korter te proberen in plaats van meteen 10 minuten? I dunno, maybe worth to try :)

    • 01/12/2017 / 12:38

      Ja wie weet is dat iets haalbaarder, bijvoorbeeld in de ochtend vlak na het wakker worden. Ik doe het nu gewoon rustig aan, wie weet bouw ik het weer langzaam op naar elke dag :)

  2. 01/12/2017 / 09:44

    Wat goed dat je het geprobeerd hebt, het is inderdaad niet het geval dat je gaat forceren. Ik mediteer ongeveer 2 keer per week en dan ook maar iets van 5 a 10 minuutjes. Zonder app want dan werkt het bij mij niet, ik zet een meditatiemuziekje op, steek een kaarsje aan en wat wierook en pak soms ook nog wat edelstenen erbij, op de een of andere manier lijkt het me dan beter af te gaan. Mijn kat vind het ook altijd erg interessant, ze komt eerst even snuffelen maar gaat vervolgens wel lekker liggen en me een beetje aanstaren haha. Ik denk dat zulke challenges nooit zo goed werken omdat je het “moet”. Ik ga ook pas mediteren als ik de rest van de avond niks meer hoef te doen zodat ik daar niet meer over na kan denken want dan werkt het bij mij ook niet. :)

    • 01/12/2017 / 12:37

      Mee eens! Ik gebruik sinds kort ook edelstenen en die vind ik dus echt super fijn in gebruik bij meditatie. Ik zal de volgende keer ook een kaarsje aansteken, alhoewel dan ben ik bang dat mijn kat hem omver duwt :’) Misschien alleen doen als hij slaapt ;)

  3. Judith
    01/12/2017 / 14:44

    Leuk om te lezen! Bij mij werkt forceren ook niet. Ik las laatst een artikel over dat dagelijks mediteren vaak niet lukt omdat het een to do list item wordt, en dat je het ook kunt benaderen als een cadeautje aan jezelf (en het ook echt zo voelen).
    Toen ik een mindfulness cursus deed heb ik het in die maanden wel dagelijks gedaan (geforceerd) omdat ik de cursus echt een kans wilde geven. Het voordeel daaraan vond ik dat mijn meditaties niet afhingen van mijn mood (oftewel alleen mediteren als je je al rustig voelt) maar dat ik ook juist mijn eigen weerstand of vermoeidheid tegenkwam in de meditatie en daar doorheen werkte. Ik had er dus wel heel veel aan. Maar als ik dat nu probeer dan voelt het teveel als moeten dus ik push niet teveel, anders doe ik het helemaal niet meer. Al heb ik nu ik dit schrijf er wel weer zin in om het wat gestructureerder te doen omdat je dan echt mediteert met wat er op dat moment ook maar is. Als dat bijv. een drang is om werk af te maken kun je dat ook opmerken in een meditatie en die neiging er laten zijn – daar groei je juist van heb ik het idee.

  4. Kelsey
    02/12/2017 / 11:36

    Het was nooit mijn ding totdat ik de Headspace app ontdekte en nu ben ik om! Ik kon nooit alleen in stilte zitten en aan niks denken. Geluidsfragmenten met begeleiding vond ik te ‘zweverig’ (visualiseren dat je ergens bent of zo, en dan liefst met afleidende muziek) of sommige mensen hadden echt hele enge stemmen (soort van invasive en zwoel). Dikke fail was dat voor mij…

    Headspace daarentegen vind ik heerlijk down to earth en super toegankelijk. Ik hoef niets te visualiseren. Die man neemt je de eerste keer mee in 10 dagen en legt ook goed uit. Door middel van korte filmpjes tussendoor en het begeleidend mediteren. Die lessen duren niet langer dan 10 minuten. Hij zegt echter alleen iets wanneer het nodig is en dat neemt per dag af, op een gegeven moment kun je het zelf! Zelfs iemand zoals ik met een chaotisch hoofd. Hij geeft ook aan dat het oké is dat je soms gedachten in je hoofd krijgt of dat er dagen zijn dat het mediteren niet lukt. Voor sommige mensen is dit misschien niet geschikt omdat het in het Engels is, maar zelf heb ik daar geen problemen mee. De 10 dagen ‘basis’ is gratis en daarna kun je eventueel betalen voor de app. Dan krijg je verschillende courses die bepaalde ‘problemen’ tackelen waar je op dat moment mee zit. Ik vind het echter voldoende om iedere dag gewoon dag-10 op te zetten om rustig te worden. Misschien dat ik ooit voor de app ga betalen, ik kan waarschijnlijk nog heel wat leren van die man :)

    • Bernice
      12/12/2017 / 21:21

      Ik heb de Headspace app (betaalde versie). Ik kan je echt aanraden om het te doen, helemaal je geld waard. Het fijnste vind ik de ‘Singles’, dat zijn mediaties die je kan doen bijv. als je gestresst bent, paniekaanval hebt, of gewoon aan het wandelen bent, aan het koken bent of wat dan ook. De allerfijnste vind ik ‘Falling asleep’ , als ik me onrustig voel voordat ik ga slapen zet ik die meditatie aan en val ik over het algemeen heel rustig in slaap. Heerlijk!

  5. Liza
    02/12/2017 / 15:37

    Ik kan ook geen geleide meditaties volgen, ik kan gewoon niet rustig blijven zitten, ik ben altijd bezig :) Maar in de natuur lukt het wel. Als ik ga wandelen (en dat doe ik 1-2 keer per week, in het bos wandelen) voel ik me heel ontspannen. Ik denk dat er voor iedereen zijn eigen beste manier bestaat om tot rust te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *