Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hoe kom je erachter wat voor dieet voor jou werkt?

Hoe kom je erachter wat voor dieet voor jou werkt?

Sinds ik eindelijk een dieet heb gevonden dat voor mij werkt, raak ik er niet over uitgepraat. Ik had niet gedacht dat ik met een paar aanpassingen geen buikklachten meer zou hebben, beter zou slapen en me gelukkiger zou voelen. Het is in veel gevallen ook eigenlijk vrij simpel: eet gewoon voedsel waar jouw lichaam gezond en gelukkig van wordt. Hoe ik daar achter ben gekomen, lees je in dit artikel.

Ik geloof, ook met mijn dieet dat voor mij zo goed werkt, niet dat er een dieet bestaat dat voor iedereen werkt. Ik probeer veganistisch te eten, maar dit artikel is dan ook geen betoog voor het veganisme. Ik weet namelijk niet of een plantaardig dieet voor iedereen werkt. In dit artikel geef ik je tips om erachter te komen welk dieet voor jou werkt. Met dieet bedoel ik trouwens een manier van eten, niet perse een manier om af te vallen. Al kun je het uiteraard wel zo bekijken als dat je doel is.

Tip 1: Luister naar je lichaam

Voel jij je met je huidige dieet gezond en gelukkig? Of heb je last van kwaaltjes? Heb je vaak buikpijn, last van een opgeblazen buik of krijg je regelmatig puistjes waarvan de oorsprong onduidelijk is? Dit kunnen tekenen zijn van het verkeerde voedsel eten. Daarom is het erg belangrijk om te luisteren naar jouw lichaam. Vergeet dus even al die populaire dieetboeken, health guru’s en familieleden die vast het beste met je voorhebben, maar in jouw geval wellicht het verkeerde advies geven. Wat voor hun werkt hoeft immers niet voor jou te werken.

Let op hoe je je voelt en schrijf alle ongemakken die je in een week ervaart op. Bij mij was het lijstje vrij lang (ik deelde hem hier). Ik had o.a. last van buikpijn, constipatie, vermoeidheid, lichte depressie, een gevoelige huid en psoriasis. Deze symptomen kunnen ook op iets anders duiden, maar sinds ik mijn dieet heb aangepast heb ik hier geen last meer van. Medicatie, dure verzorgingsproducten en pillen hadden wellicht ook geholpen, maar ik ben blij dat ik het heb kunnen oplossen met een paar aanpassingen in mijn dieet. Als je eenmaal een lijstje met ongemakken hebt, dan is dat hopelijk genoeg motivatie om hier iets mee te doen. Deze ongemakken hoeven geen onderdeel van je dagelijks leven te zijn!

Tip 2: Houd een dieetdagboek bij

Iets dat mij heel erg heeft geholpen is om dagelijks bij te houden wat ik eet en hoe ik me voel. Ik schreef dit dagelijks in een Excel bestand op, waar ik 1 column had voor wat ik at en 1 column voor hoe ik me die dag voelde. In die tweede column hield ik bijvoorbeeld bij hoe mijn stoelgang die dag was, of ik me moe voelde of juist productief was en hoe mijn huid er uit zag. Zo kon ik na een paar weken een aantal conclusie trekken. Bijvoorbeeld dat ik me vaak moe voelde als ik tarwebrood at. Of dat ik last van mijn stoelgang kreeg na het eten van zuivelproducten. Maar ook dat ik me bijvoorbeeld prima voelde als ik speltbrood at of koemelk met sojamelk verving.

Waarschijnlijk zie jij ook een patroon of verband met jouw dieet en bepaalde klachten. Schrijf deze apart op en probeer deze voedingsmiddelen wat vaker te vervangen of haal ze helemaal uit je dieet.

Hoe kom je erachter wat voor dieet voor jou werkt?

Tip 3: Probeer een eliminatiedieet

Als je nu twijfelt over bepaalde voedingsmiddelen of wilt testen of je lichaam er echt niet tegen kan, probeer dan een eliminatiedieet. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, ik raad aan om niet drastisch je hele dieet aan te passen maar dit in stappen te doen. Haal bijvoorbeeld een week lang melkproducten uit je dieet als je hiervan denkt dat je er niet goed tegen kan. Voor de rest blijf je ‘normaal’ eten. Let wel goed op dat je niet alsnog een bepaald ingrediënt binnenkrijgt, lees dus etiketten en stel vragen voordat je iets eet. Blijf je dieetdagboek bijhouden en noteer of je een verschil merkt.

Als je lichaam ergens niet goed tegen kan en je dit uit je dieet haalt, dan zul je binnen een paar dagen een verschil merken. Twijfel je nog steeds na een week? Voeg het ingrediënt of voedingsmiddel dan weer een dag toe aan je dieet. Beoordeel dan aan de hand van hoe je je die dag en de twee dagen erna voelt of je het in je dieet kunt houden of niet. Ga zo door totdat je alle voedingsmiddelen waarvan je denkt dat je er niet goed tegen kan getest hebt. Aan het einde van deze periode zul je een goed idee hebben wat je beter wel en niet kunt eten.

Tip 4: Kies voor een nieuw dieet

Hopelijk ben je er na deze stappen van bewust wat wel en niet voor jouw lichaam werkt. Je hebt nu drie keuzes. Je kunt nu niets doen en blijven eten wat je wilt. Hiermee accepteer je dat je je lichaam belast en dat je hierdoor klachten blijft houden. Dit raad ik uiteraard niet aan, maar het is jouw lichaam. Je kunt er ook voor kiezen om de voedingsmiddelen waar je niet goed tegen kan helemaal uit je dieet te schrappen. Hiermee verdwijnen hopelijk alle klachten en ga je je beter voelen. Of je kiest voor de derde optie, waar ik voor kies: balans en geniet met mate.

Ik kies er bewust voor om geheel vegetarisch te eten en probeer ook veganistisch te eten. Hierdoor schrap ik o.a. melkproducten uit mijn dieet waar ik niet goed tegen kan en presteert mijn lichaam een stuk beter. Tevens kan ik niet zo goed tegen tarwe en amandelen. Toch eet ik die af en toe, omdat er anders heel weinig keuze voor mij is als ik buiten de deur eet. Ik wil af en toe nog een stuk taart kunnen eten (waar vaak tarwe in zit en bij rauw gebak bijna altijd amandelen) en ik zeg ook geen nee tegen een heerlijke vegan pizza met een tarwebodem. Ik kies hier bewust voor, want mentale gezondheid (je gelukkig voelen!) is ook erg belangrijk.

Wat is in mijn mening gezond voedsel?

In mijn mening is gezond voedsel voeding waar je je gezond en gelukkig door voelt. Je krijgt er energie van en je zit lekker in je vel. Je hebt geen last van je buik, voelt je overdag niet moe, je hebt niet constant honger en je bent in staat om productief te zijn en leuke dingen te ondernemen. Mentaal voel je je gelukkig en je bent alert.

Ik realiseer me na jaren verschillende diëten uitgeprobeerd te hebben dat buikklachten, misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn en vermoeidheid niet normaal zijn. Ze zouden geen onderdeel moeten maken van je dagelijks leven. Dus als je net zoals ik verder gezond bent, dan kan je hier iets aan doen en je lichamelijk en mentaal beter voelen. Luister naar je lichaam, onderzoek waar je lichaam wel en niet tegen kan en doe hier iets mee. Kies voor een gezonde levensstijl met voeding waar je lichaam van houdt. En “zondig” af en toe met je favoriete gerecht of snack (mits je hier niet ontzettend intolerant of allergisch voor blijkt te zijn natuurlijk), want als de basis goed is dan kan je lichaam dat prima aan.

Meer info over mijn dieet en voedselintoleranties:

Het testen van voedselintoleranties en mijn resultaten
Voedselintoleranties & een nieuw dieet – een maand later
3 maanden vegan: hoe bevalt het?

bron foto’s: pexels

12 Comments
  • Mariëlle
    08 . 05 . 2017

    Heel goed artikel!! Ik ben bijna vegan nu en ik voel me daar heel fijn bij. Uiteraard zorgt die overgang wel voor de nodige ‘buikkrampjes’ haha, maar dat went vanzelf denk ik. Ik houd mijn lichaam in ieder geval goed in de gaten :)

    • Sophie
      08 . 05 . 2017

      Inderdaad goed in de gaten houden, als het aanhoudt dan zou ik toch kijken of je nu iets eet of drinkt waar je lichaam misschien toch niet goed tegen kan. Gelukkig zijn er genoeg vervangers en hoef je niets te missen met een vegan dieet :)

  • Marianne
    08 . 05 . 2017

    Je artikel komt als geroepen! Mijn man en ik eten thuis sinds een maand vegan en voelen ons daar goed bij. Niet zo zwaar op de maag meer. Maar we hebben wel het idee dat er meer aan de hand is in ons darmsysteem, dus dit zijn hele bruikbare tips :)

    • Sophie
      08 . 05 . 2017

      Wat goed! Volgens mij hebben veel mensen baat bij een vegan dieet, voornamelijk door de grote hoeveelheden melk te schrappen wat veel volwassenen niet goed kunnen verteren. Maar het is wel slim om proberen te achterhalen wat er nog meer kan spelen, er zijn zoveel voedingsmiddelen waar je intolerant voor kunt zijn. Hopelijk komen jullie erachter, succes! :)

  • Linda
    08 . 05 . 2017

    Goed om te lezen dat jij een dieet hebt gevonden wat echt voor jou werkt! Ik ben ook al jaren bezig en steeds cleaner gaan eten. Hierdoor eet ik nu vegan, zonder suiker en zoveel mogelijk plant Based. Voor mijn energie level is dit onwijs goed. Ik ben nu nog wel aan het onderzoeken van welke fruit soorten ik een opgeblazen buik krijg. En zo kom ik ook steeds weer een stapje dichterbij mijn ideale dieet. En zoals jij het zegt, goed en gezond eten, daar vraagt je lichaam immers om. En dat voel zo goed!

  • Iris
    08 . 05 . 2017

    Amen:) voor mij is dit ook een plantaardige levensstijl en ook gluten en soja is voor mij een no-go, dit geeft mij precies de klachten die jij beschrijft. Wat fijn dat je nu een eetpatroon hebt gevonden waar je je goed bij voelt! Het is zo belangrijk voor je welzijn en productiviteit:)!

  • Jessica
    08 . 05 . 2017

    Wat een handig stuk! Precies wat je zegt, o.a. duizeligheid en een opgeblazen buik/darmen hoort niet echt thuis bij een gezond lijf. Ik probeer tegenwoordig veel meer te letten op wat ik eet.
    Ik zou hier eigenlijk nog meer in moeten verdiepen, alleen moet ik thuis wel een medestander hebben die dat ook zou willen, maar helaas. Zolang ik er zelf zo goed mogelijk op let kom ik al een heel eind.

    Ik hoor van mijn collega’s die ervaren bij komkommer eten, dat ze daarna een opgeblazen/rommelende darmen krijgen.
    Iemand hierboven schreef idd voor het uitzoeken van groente en fruit. Misschien dat dit herkenbaar kan zijn.
    Ik heb de komkommer om die reden dan ook maar even geschrapt uit mijn eetpatroon.

  • Roos
    09 . 05 . 2017

    Wauw bedankt Sophie voor deze update. Goed om te horen dat je van je klachten af bent en dat het vegan en tarwevrij eten je helpen. Heb je toevallig nog fijne kookboeken die je kunt aanbevelen? Ik kook momenteel veel uit Veg en vervang eventueel dierlijke producten. Veel meer groente en fruit toevoegen helpt hier al enorm maar ik wil nog een stapje verder en kom maar niet van de kaas af…

    • Sophie
      09 . 05 . 2017

      Ik vind de boeken van Chloe Coscarelli een aanrader, vooral de eerste :) Verder kook ik eigenlijk niet zo vaak uit kookboeken, geen tijd voor haha ;)

  • jeapiebel
    09 . 05 . 2017

    Ik ben altijd bezig over mijn figuur. Ik denk dat de meeste vrouwen dat hebben. Toegeven of niet. ;-) Wel altijd zoek idd. Luister naar je lichaam en vinden wat bij je past kost tijd. Ik probeer gezond te eten. Nog niet helemaal vegan, maar door ervaring van veel mensen te horen. Misschien is het proberen waard.

  • wendy
    09 . 05 . 2017

    Mijn dochter van 15 kan niet tegen appelstroop, de volgende dag zit ze onder de puisten. We zijn hier zelf avhtergekomen.
    Zelf eet ik geen vlees en vis nadat ik merkte dat ik geen last meer had van mijn reuma ( onstekingen) en slik dus ook geenpillen. Omdat ik vegetarisch eet.
    Maar je moet net als jij zegt hier zelf achter kkomen, door te proberen wat voor jou werkt.

  • Chris
    24 . 05 . 2017

    Leuk dat je (steeds meer) plantaardig eet! Ik ben vegan. Altijd en eerst voor de dieren, maar de positieve gezondheidseffecten die ik er bij krijg zijn een fijn pluspunt :) Al dacht ik, alweer wat jaartjes geleden, toen ik net vegan was dat ik alleen sla kon eten – maar don’t be fooled; genoeg vegan junk food hahaha. Nu probeer ik toch wat gezonder te eten, voel ik me echt goed bij!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *