Hoe ik omga met een onregelmatige cyclus

Hoe ik omga met een onregelmatige cyclus

Een tijdje geleden schreef ik een artikel over menstruatie, omdat ik het belangrijk vind dat we er normaal over praten. Als je sommige items op tv ziet of in tijdschriften leest (en niet te vergeten de advertenties) vinden veel mensen het nog steeds een beetje ongemakkelijk om hier over te praten. Dat vind ik onzin, dus vandaag een tweede artikel. Dit keer over het hebben van een onregelmatige cyclus, iets waar ik al jaren last van heb.

Gestopt met de pil

Ik had vroeger een “perfecte” cyclus van 28 dagen. Dat was niet zo vreemd, want ik zat zo’n 14 jaar aan de pil. Toen ik daar een paar jaar geleden mee stopte, werd ik een half jaar lang niet ongesteld. Dat bleek normaal te zijn (vind ik niet, maar oké) en mijn huisarts kon me destijds niet helpen. Na een paar maanden kreeg ik onwijs last van hormonale acne (als je me destijds nog niet volgde, check de foto’s in dit artikel). Dit was enorm frustrerend: in mijn puberteit had ik ook al last van acne, maar nadat ik aan de pil ging werd mijn huid zuiver. Om als volwassene hier weer mee te maken te krijgen is erg vervelend. Ik schaamde me hier best voor en het duurde zeker een jaar voordat de acne minder werd.

Mijn cyclus bleef onregelmatig: soms werd ik op dag 35 ongesteld, soms pas op dag 60. Ik had 1 keer een cyclus van 28 dagen, gevolgd door 3 maanden niet te menstrueren. Ik ben langs een specialist gegaan, maar de waarden in mijn bloed waren normaal en dus werd me geadviseerd om weer aan de pil te gaan. Dit wilde ik echter niet, dus ben ik zelf aan het experimenteren gegaan.

Hormonen in de war

Ik deed destijds veel onderzoek online. Er zijn verschillende redenen waarom vrouwen een onregelmatige cyclus hebben. De een heeft last van stress, de ander eet niet gezond en ook medicatie en (het stoppen met) anticonceptie kunnen een rol spelen. Er kan ook een hormonale reden zijn, zoals PCOS. Voor mij was het duidelijk: mijn lichaam was in de war. 14 jaar lang bepaalden synthetische hormonen hoe mijn cyclus er uit zag. Nu die hormonen langzaam uit mijn lichaam verdwenen, moest mijn lichaam het voor het eerst in lange tijd zelf regelen.

Wanneer je naar de huisarts gaat, zal veelal de pil aangeraden worden voor een regelmatige cyclus. Maar dit wilde ik niet, want dit zou het probleem niet aanpakken. Daarnaast zou mijn lichaam hierdoor in de toekomst wellicht nog meer moeite hebben met het reguleren van mijn hormonen en dus ook mijn cyclus. Daarom ben ik zelf op onderzoek uitgegaan en heb ik verschillende dingen geprobeerd.

Dieet

Als eerste ben ik gezonder gaan eten. Ik las steeds meer over het verband tussen dieet en een onregelmatige cyclus. Er wordt online van alles aangeraden om je cyclus op gang te krijgen, maar wat veelal terugkwam is dat je moet minderen met suiker en zuivel. Ik at en dronk al amper zuivel, maar sinds een paar jaar heb ik dit bijna helemaal uit mijn dieet geschrapt. Suiker at ik wel veel (chocola, koekjes, ijs…), dus dit was een grotere uitdaging. Maar langzaam ging ik minder snacken en at ik wat gezonder. Ik eet nog steeds wel suiker, maar een stuk minder dan voorheen. Ik merkte vrijwel meteen een verschil in mijn huid: minder rood en geïrriteerd. Door daarnaast melk uit mijn dieet te schrappen werd de acne ook minder. Met behulp van goede huidverzorging (deze producten hielpen enorm) verdween de hormonale acne geleidelijk en is het gelukkig niet meer teruggekomen.

Stress

Hoe ik omga met een onregelmatige cyclus

Daarna ben ik kritisch naar mijn leven en de bijhorende stress gaan kijken. Wat kan ik niet of minder doen? Wat maakt me gelukkig en wat veroorzaakt juist stress? Veel afspraken met mensen, verplichtingen en tegen mijn zin in “gezellig” doen veroorzaakte veel stress. Dit wilde ik eerst niet toegeven, want dit zijn juist dingen waar veel mensen gelukkig van worden en die “erbij horen”, maar echt: sinds ik dit minder doe ervaar ik zoveel meer rust. Daarnaast ben ik gaan mediteren en doe ik nu een paar keer in de week thuis yoga. Ik merk dat ik veel rustiger ben geworden, minder snel in de paniek raak en minder stress ervaar. Sinds ik hier actief mee bezig ben is mijn cyclus langzaam korter geworden, van gemiddeld 45 dagen naar langzaam 35 dagen in een periode van ongeveer een jaar.

Lief voor jezelf zijn

Het verminderen van stress hielp bij mij enorm. Maar er is nog iets waar ik het afgelopen jaar mee bezig ben geweest: lief voor mezelf zijn. Dit houdt in dat ik minder eisen aan mezelf stel. Ik bestraf mezelf niet meer als ik een chocoladereep in 1 keer opeet of als ik besluit uit te slapen. Ik plan tijd voor mezelf in. Ik wandel meer en geef mezelf de tijd om dingen uit te vogelen. Een blogartikel minder in de week? Prima. Met de katten knuffelen in plaats van het huis schoonmaken? Ook dat mag. Zonder mezelf daarvoor te “straffen” door mezelf lui te vinden.

Daarnaast ben ik ook liever voor mijn lichaam geworden en hoe ik over mezelf denk. Ik kraak mezelf niet meer af. Ik bedank mijn lichaam dat het gezond is. Ik streel over mijn huid en voel liefde. Dit klinkt misschien een beetje gek, maar het geeft een warm gevoel. En wanneer ik ongesteld ben, doe ik dit nog meer. Ik bedank mijn lichaam dat het gezond is en dat ik het fijn vind dat ik ongesteld ben (ja echt, ook tijdens pijn). Ik heb het idee dat het helpt, want sinds ik dit doe heb ik minder pijn, bijna geen PMS meer en nog belangrijker: mijn cyclus is nu gemiddeld tussen de 28 en 32 dagen.

De app Clue

Nog iets dat erg handig is, is de gratis app Clue (te downloaden in de Apple & Google Store op je smartphone). In deze app houd je dagelijks je gemoedstoestand bij, hoe actief je bent, hoe je huid er uit ziet en of je ongesteld bent en ongemakken ervaart. Door deze data te analyseren voorspelt de app wanneer je de volgende keer last krijgt van PMS en wanneer je ongesteld wordt. Super handig als je niet elke 28 dagen ongesteld wordt, omdat je op deze manier meer inzicht in je cyclus krijgt. De app voorspelt bij mij bijna altijd op tijd wanneer ik ongesteld wordt. Daarnaast zie ik elke dag in welk stadium ik zit en of ik bijvoorbeeld vruchtbaar ben.

Hierdoor heb ik wat meer grip gekregen op mijn cyclus en weet ik wat ik kan verwachten. Mijn cyclus is nog steeds niet “perfect” (alhoewel: alles tussen de 21 en 35 dagen wordt als normaal gezien), maar wel een stuk voorspelbaarder geworden. Was mijn acne ook verdwenen en mijn cyclus vanzelf normaal geworden zonder er zelf aan te werken? Misschien wel, maar ik weet zeker dat de paar veranderingen die ik heb doorgevoerd geholpen hebben. Daarnaast ben ik ook gelukkiger geworden, want dit hele proces heeft bijgedragen aan het liever voor mezelf zijn, waardoor ik minder stress ervaar en beter voor mezelf zorg.

Mocht jij ook last hebben van een onregelmatige cyclus en je bent verder gezond: probeer het eerst zelf op te lossen, voordat je weer aan de pil gaat of overige medicatie gaat slikken. Je lichaam is sterk en kan veel zelf oplossen, zeker als je haar een handje daarbij helpt :)

bron afbeeldingen: daria shevtsova & burst via pexels

  1. Wat een mooi artikel!
    Je laat duidelijk zien op welke manier jij voor je eigen lichaam kunt zorgen zonder gebruik van allerlei medicijnen en anticonceptie.
    Ik ben er ook overtuigd dat stress een enorme grote boosdoener is en dat meer mensen hier onder lijden zonder dat zij het in de gaten hebben.
    Sinds ik van een stressvolle werkomgeving over ben gestapt naar een “kleinere baan” als verkoopmedewerkster in de winkel ervaar ik minder stress en herken ik stress veel sneller bij mij zelf.
    Hierdoor kan ik beter reageren en loopt het niet zo snel meer op.
    Ook lief zijn voor jezelf heeft een grote impact en sinds ik van werk ben veranderd en meer vrije tijd heb gekregen gaat ook dat stukje mij beter af.
    Fijn dat jij aandacht hieraan besteed en zo laat zien dat wanneer je op een andere manier met je lichaam omgaat, dat al veel kan doen voor je welzijn :-)

    • Erg herkenbaar – ik ben een paar jaar geleden ook van drukke kantoorbaan naar een baan als parttime winkelmedewerker gegaan en dat leverde zoveel rust! Ik was eindelijk echt klaar met werk aan het einde van de dag, bij de drukke prestatiegerichte banen die ik eerder had bleef ik maar nadenken over werk, ook ‘s avonds en in het weekend. Ik zou zo weer in een winkel werken mocht het niet lukken met Naoki, veel liever dan weer terug naar kantoor :)

  2. Thank you for sharing! Ik ben hier op dit moment ook veel mee bezig. Mijn cyclus is niet gruwelijk onregelmatig als in dat ik 3 maanden niet menstrueer, maar de ene keer is het 28 dagen en dan 41… Ook niet helemaal goed, dus daar wil ik zeker aan werken. Al helemaal omdat ik helaas ook echt nog met puistjes te maken heb.

    • Ah I feel you :( Ik hoop dat de acne snel verdwijnt, ik denk dat het in de meeste gevallen maar tijdelijk is dus nog even doorzetten…

  3. Zo herkenbaar! Bij mij bleef het een jaar uit nadat ik na 10 jaar met de pil was gestopt. De huisarts vroeg naar mijn kinderwens en adviseerde me dat als ik deze zou krijgen ik kon terugkomen en ze hormonen konden toedienen..pardon? Ik wil (nog) geen kinderen maar wel een steady cyclus maar daar werd niet op ingegaan..Ik ben begin dit jaar naar een acupuncturist gegaan en dit heeft bij mij zoveel verbetering gebracht! Van eens per 3 maanden, naar 70 dagen, naar 37 dagen nu..ik at al veganistisch dus dat scheelt misschien iets. Ook ik ervaarde na enkele maanden gestopt te zijn destijds enooorme acne wat me ontzettend onzeker maakte! Dat is gelukkig vrijwel weg nu.
    Ik zit nog steeds vol in het proces en hoop uiteindelijk weer een regelmatige cyclus te kunnen hebben. Super fijn dat je dit deelt want hier wordt te weinig openbaar over gepraat vind ik.

    • Wat fijn dat het bij jou ook langzaam beter wordt! Ik schreef eerder een keer een artikel over het wel/niet kinderen willen en las toen ook al verschillende comments van vrouwen die een onregelmatige cyclus hadden en bij wie acupunctuur het antwoord was :) Altijd nadat de huisarts niet kon helpen… Dit heb ik dus ook altijd in mijn achterhoofd gehouden, als ik het zelf niet had kunnen verbeteren.

  4. Ik heb momenteel een spiraaltje en ben erg aan het twijfelen om hem eruit te laten halen. Het “voelt” gewoon niet meer goed om hem te dragen. Mijn alternatief zou zijn, de pil. Maar daar heb ik vanuit mijn puberteit niet zulke goede ervaringen mee. Maar met juist wel menstrueren nog minder goede ervaringen (veel buik/rugpijn). Lastig om een keuze te maken. Maar ik sluit me wel bij je artikel aan dat je lichaam het zelf laten regelen waarschijnlijk het beste is. Ik begrijp dat jij nu dus helemaal geen anticonceptie gebruikt? Het lijkt me best lastig om dan àltijd ervoor te zorgen dat je beschermd bent tijdens de seks om een ongeplande zwangerschap te voorkomen… Dat is ook wat mij nog een beetje tegenhoudt om helemaal te stoppen met de pil en/of de spiraal. Bedankt voor je openheid in het artikel!!

    • Ik denk dat je altijd naar je gevoel moet luisteren, als het niet goed voelt zou ik hem eruit halen. Er zijn inmiddels zoveel vormen van anticonceptie, ook zonder hormonen, dus er is vast iets dat voor jou werkt. Ik vind het geen probleem om condooms te gebruiken. Daarnaast ben je ook niet de hele maand vruchtbaar, dus zo lastig is het niet ;)

  5. Wat een mooi artikel :) Ik wil oil nog stoppen met de pil maar kom nog niet uit de keuze voor een alternatief, zoveel tegenstrijdige info over alles.

  6. Wat goed dat je hierover een artikel hebt geschreven. Ik heb vanaf mijn 18e de pil geslikt en ben toen ook twee jaar geleden gestopt. Ik kon niet tegen al die hormonen en ik voelde mezelf een ander mens na 3 maanden gestopt te zijn met de pil. Verder heb ik toch mezelf laten overhalen voor een spiraaltje maar dit liep helemaal fout uit en volgende week moet ik naar het ziekenhuis.. spiraal is er al uit maar ik tob al nu ruim 2 maanden met blaaspijn. Minder vlees eten en suikers moet ik ook eens wat mee gaan doen..

  7. Ik snap niet zo goed waarom een regelmatige cyclus belangrijk zou zijn, wat zijn daar voor jou de voordelen van? Ik weet dat het belangrijk is als je zwanger wil worden, de kans dat je dan maandelijks een eisprong hebt en succesvol zwanger kan worden is dan groter. Maar het belang als je niet zwanger willen worden en geen hormonale aandoening hebt, begrijp ik nog niet. Ik ben zelf nu al 12 jaar aan de pil, ik slik hem juist zo lang mogelijk door, want ik vind onttrekkingsbloedingen erg lastig. Vooral dat je vaak naar de wc moet gaan, overal tampons mee moet nemen. Ik ben dus heel benieuwd waarom jij graag elke maand een bloeding hebt, misschien nog een onderwerp voor een artikel?
    Verder zijn je tips om stress te vermijden heel nuttig voor mij, echt knap hoe je dat gedaan hebt.

    • Vooral wat je als eerste noemt – als je zwanger wilt raken is het wel belangrijk en ik denk dat veel vrouwen van mijn leeftijd daar mee bezig zijn. Ik wil weliswaar niet zwanger raken, maar vind het wel fijn om te weten wanneer ik vruchtbaar ben en wanneer ik ongesteld wordt, zodat ik er rekening mee kan houden. Daarnaast vind ik het een fijn gevoel om te weten dat mijn lichaam werkt en mijn hormonen in balans zijn :)

  8. Erg fijn artikel om te lezen. Ik denk dat je aan heel wat punten raakt die veel vrouwen zich aan het realiseren zijn de laatste jaren: de impact van voeding en stress is ongelooflijk. Zelf heb ik de laatste jaren ook enkele ontdekkingen gedaan over voedingsintoleranties en sindsdien heb ik veel minder pijn en PMS-symptomen.

    PS: ik ben lid van een organisatie die bewustzijn en duurzaamheid rond menstruatie wil promoten, PeriodComfy dus ik deel dit artikel deze week op onze Facebookpagina!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Faith in Nature Brave Botanicals Shampoo & Conditioner

Faith in Nature Brave Botanicals Shampoo & Conditioner

Ik ging de social media detox uitdaging aan

Ik ging de social media detox uitdaging aan