Dierproeven op cosmetica in China – 2018 update

Dierproeven op cosmetica in China - 2018 update

Aangezien ik in 2016 voor de laatste keer uitgebreid over de Chinese wetgeving schreef, is het hoog tijd voor een update. Ik ontvang namelijk nog steeds dagelijks mailtjes van jullie met vragen over de huidige status en of bepaalde merken al dierproefvrij zijn. Vandaag deel ik de laatste updates en hoe ik er zelf over denk.

Om meteen maar antwoord te geven op de meest gestelde vraag: nee, Europese en Amerikaanse cosmeticamerken die in mainland China verkopen zijn helaas nog niet dierproefvrij. De Chinese wetgeving is hier duidelijk over: geïmporteerde producten en ingrediënten worden tijdens het registratieproces op dieren getest, evenals bepaalde lokale producten die in China geproduceerd worden. Ik kan me dus niet vinden in statements van cosmeticamerken die iets anders beweren.

Hoe zit het ook alweer?

In China worden dierproeven op cosmeticaproducten en ingrediënten nog steeds uitgevoerd. Dit doen ze om de veiligheid van cosmeticaproducten te testen, net zoals wij dit jarenlang met dierproeven deden. Er worden voornamelijk buitenlandse producten, bijvoorbeeld uit Europa en Amerika, op dieren getest. In de EU zijn deze dierproeven gelukkig sinds 2013 verboden, dus in principe zijn merken van Europese bodem dierproefvrij. De uitzondering hierop is als ze hun producten ook in China verkopen, dan moeten ze de producten en eventueel ingrediënten op dieren laten testen door de Chinese overheid. Dit gebeurt met het geld van de cosmeticabedrijven tijdens het registratieproces in China. In de meeste gevallen voeren deze cosmeticabedrijven zelf geen dierproeven meer uit, maar betalen ze dus een derde partij om dierproeven op hun producten uit te voeren.

Producten importeren en opnieuw verpakken

Omdat China wat soepeler is tegenover Chinese cosmeticaproducten, is er een trucje bedacht voor buitenlandse merken. Zij kunnen via een omweg hun producten importeren en vervolgens als “Chinese” producten verkopen. Dit doen ze via de “repackaging” methode. Een bedrijf exporteert via deze manier vooraf goedgekeurde ingrediënten en formules naar China. In China worden deze ingrediënten of al kant-en-klare formules in een nieuwe verpakking gestopt. Hierdoor zijn deze producten technisch gezien in China geproduceerd. Omdat niet alle producten die in China geproduceerd zijn meer op dieren getest hoeven worden, kunnen ze zo in bepaalde gevallen dierproefvrij door het registratieproces komen.

Slim, maar niet helemaal legaal. In 2016 heeft de CDFA (Chinese Drug & Food Administration) al aangegeven dit te willen voorkomen. Als de formules van deze producten namelijk in het buitenland geproduceerd zijn, moeten ze extra goed getest worden voordat ze in China verkocht mogen worden en vallen ze onder geïmporteerde producten. Het is op dit moment nog onzeker hoelang bedrijven via deze methode in China kunnen verkopen. Het is ook onduidelijk of deze producten niet alsnog op dieren getest worden tijdens het registratieproces of nadat de producten al in de winkels liggen, door de zogenaamde “post-market” dierproeven. Bedrijven die op deze manier hun producten in China verkopen kan ik dan ook niet op mijn dierproefvrije lijst zetten, ook al geven ze zelf aan nog steeds dierproefvrij te zijn.

Dierproeven op cosmetica in China - 2018 update

Nieuw dierproefvrij onderzoek geaccepteerd

Het is dus nog steeds lastig om als Europees bedrijf dierproefvrij in China te verkopen. Gelukkig zijn er daarom bedrijven (zoals de 300+ op mijn dierproefvrije lijst!) die bewust nog niet in China verkopen, ook al lopen ze zo extra omzet mis (er wordt verwacht dat China binnen een aantal jaar wereldwijd de grootste omzet zal draaien wat betreft cosmetica). Maar er is ook goed nieuws: China stapt langzaam over op dierproefvrije methodes.

Afgelopen maand werd bekend dat er twee proeven vervangen zullen worden met dierproefvrije methodes (1). Het betreft een test om de reactie op de huid te testen en een test die op oogirritaties test. Dit is goed nieuws, want zo komen we steeds dichterbij een echte dierproefvrije cosmetica wereld. Ook werd een paar maanden geleden bekend gemaakt dat China hun plannen rondom producten die online aan China worden verkocht op dit moment nog niet zal gaan doorvoeren. Eerder gaven ze aan deze producten ook te willen laten registreren in China, waarbij er dierproeven uitgevoerd zouden worden. Op dit moment kunnen bedrijven de Chinese markt dus nog steeds online bedienen, zonder verplicht te worden tot dierproeven.

Ook nieuw is de tijdelijke regeling in Shanghai (2, 3), die het registratieproces voor bepaalde producten versimpelt en waarbij het mogelijk zou kunnen zijn om de verplichte dierproeven op geïmporteerde producten te omzeilen. Omdat ik hier online tegenstrijdige informatie over vind (zijn dierproeven nu wel of geen onderdeel van dit nieuwe proces?) wil ik niet te snel juichen, maar er gebeurt in ieder geval iets.

Het zal nog wel even duren voordat China helemaal overstapt, maar we zien wel dat er progressie is!

Maken cosmeticabedrijven in China een verschil?

Iets dat ik steeds vaker hoor en dat cosmeticabedrijven in hun statements gebruiken is dat zij “het verschil” maken in China. Door actief op de Chinese markt te zijn, dragen zij bij aan een dierproefvrije toekomst. Bijna alle grote cosmeticamerken maken deze claim, om zo hun verkoop in China goed te praten. Maar klopt dat wel? Zouden ze niet ook een verschil kunnen maken door de markt juist niet toe te treden, omdat ze tegen de dierproeven zijn?

Ik heb dit verder uitgezocht. Het klopt dat het voor buitenlandse bedrijven verboden is om in China campagne te voeren voor politieke verandering als ze geen zaken doen in China. Bedrijven die hun producten in China geregistreerd hebben, mogen dit wel doen. Dit wil echter niet zeggen dat dierproefvrije bedrijven en organisaties niets te zeggen hebben in China. Zij mogen namelijk wel samenwerken met instituten zoals het IIVS (Institue for In Vitro Sciences), die actief zijn in China. Door een financiële bijdrage en hun kennis te geven, hebben ze zo toch een impact op het Chinese beleid. Een goed voorbeeld hiervan is dierenrechtenorganisatie PETA, die mede door hun financiële bijdragen hebben meegeholpen aan het eerste dierproefvrije onderzoekslaboratorium in China.

Het IIVS wordt financieel gesteund door zowel dierproefvrije bedrijven en organisaties als bedrijven die wel nog op dieren testen of die hun cosmeticaproducten in China verkopen. Ik ben blij dat ook grote merken zoals Colgate-Palmolive en Estée Lauder hieraan meewerken (4), ondanks dat zij nog niet geheel dierproefvrij zijn. Zo maken ze samen het verschil en dat heeft denk ik toch meer impact dan wanneer enkel dierenrechtenorganisaties deze instituten steunen. Ik ben het echter niet eens met de bewering dat enkel bedrijven in China een verschil kunnen maken, dat bewijzen PETA en de dierproefvrije cosmeticamerken die PETA financieel steunen.

Conclusie

Anno 2018 is het nog steeds lastig om als cosmeticamerk fysiek aanwezig te zijn in China, tenzij je bereid bent voor dierproeven te betalen. Er zijn manieren om de wet proberen te omzeilen, door bijvoorbeeld de “repackaging” methode. Maar op dit moment is de enige echt legale manier om dierproefvrij te blijven om niet fysiek in mainland China te verkopen en om enkel online producten te verkopen. Op deze manier kunnen Chinese consumenten toch westerse producten kopen en kunnen de producenten hiervan dierproefvrij blijven.

Op Naoki kan ik daarom nog steeds geen cosmeticamerken aanraden die producten in Chinese winkels hebben liggen. Merken zoals Yves Rocher, Kneipp, MAC Cosmetics en sinds kort ook Naïf (plus nog meer dan 100 merken die op deze lijst staan) zullen dus niet op de dierproefvrije lijst komen te staan, omdat ze allemaal fysiek in China verkopen. Laten we hopen dat de situatie zich blijft verbeteren en dat ik over een paar jaar eindelijk een artikel kan schrijven over de wereldwijde dierproeven ban… :)

Bronnen: 1 – Cosmetics Design Asia, 2 – PETA/Cosmetics Design Asia, 3 – HSI, 4 – IIVS.org.

  1. Wat een fijn en duidelijk artikel! Op zich een heel mooie ontwikkeling dat er bijvoorbeeld al een dierproefvrij onderzoekslaboratorium is in China en wat goed dat ook sommige merken die nog wel op dieren testen hier een steentje aan bijdragen. Allemaal positieve ontwikkelingen, ook al zijn we nu nog niet zover dat dierproeven helemaal zijn verboden. Wat een mooi doel zou dat inderdaad zijn! Hopelijk komt het er snel écht van :)

  2. Heel verhelderend artikel, dankjewel!
    Ik zag op internet voorbijkomen dat L’oréal in 2017 The Body Shop aan Natura heeft verkocht, en dat Natura geen dierproeven doet. Weet jij toevallig of dat klopt?

    • Never mind, eerst even zoeken op je website en dan pas vragen ;) is The Body Shop ondertussen al naar de Chinese markt gegaan?

      • Nee gelukkig niet, daarnaast heeft Natura Brasil eerder dit jaar eindelijk aangegeven op dit moment nog niet naar China te gaan omdat zij (en alle merken onder hun) dierproefvrij willen blijven. Ik zal het nog nader toelichten in een komend dierproefvrije updates artikel :)

  3. Duidelijk artikel, dankjewel! Die repackaging-methode kende ik niet. Ik vertrouw volledig op jouw lijsten. :-) Nogmaals ontzettend bedankt daarvoor!

  4. Bedankt voor al je onderzoek en dit duidelijke artikel! Jouw lijst is heilig voor mij. Staat het er niet op (bijv. merken die in Duitsland verkocht worden) dan doe ik zelf eerst heel goed onderzoek. Maar ik koop vrijwel nooit van een merk dat niet op jouw lijst staat. Weet jij trouwens hoe het zit met The Body Shop? Zijn zij inmiddels overgenomen door Natura en gaat Natura nu inderdaad de Chinese markt betreden met The Body Shop?

  5. Bedankt voor dit artikel! Het schept een hoop duidelijkheid. Ik hoop dat de wereld op een dag dierproefvrij is :) Dat zal een hoop onnodig dierenleed schelen!

  6. Fijn dat China stappen onderneemt, en ondertussen houdt ik gewoon jouw proefdiervrije lijst in de gaten. Zo jammer van Naïf! Favoriete douche producten voor ons kleintje, maar dit staat me toch wel tegen!

  7. Ik volg jou al enkele jaren en lees je updates steeds met veel interesse; ook bovenstaande natuurlijk. Weer een heel duidelijke artikel.
    Inmiddels kan ik -dank zij jouw lijsten- zo goed als enkel dierproefvrije producten kopen.
    Ik ben ook zeer kritisch op gebied van onderhoudsproducten en tracht ook hiervoor enkel milieuvriendelijke producten te vinden of gebruik alternatieven zoals: azijn, baking soda, vloeren en sanitair worden met stoom gereinigd: proper, ontgeurd en gedesinfecteerd. Ik weet het, het kan nog beter maar als wij met z’n allen meewerken kan veel dierenleed op de duur vermeden worden en werken wij samen aan een beter (dieren)leefmilieu.
    Ik hoop dat jij ons nog heel veel informatie zal geven om dit te realiseren.
    Dank je Sophie

  8. Hoe zit het met Bastiste? Op de verpakking van zo’n fles staat dat het product dierproefvrij en vegan is.. maar ze verkopen wel in China.

    • Als je toch een vegan/dierproefvrije droogshampoo wilt kan ik je Maria Nila aanraden! Wat raar eigenlijk dat er op de verpakking staat dat het dierproefvrij en vegan is… ( heb ‘t zelf niet gelezen hoor) maar eigenlijk mag dat toch niet lijkt me?

      • Mag helaas wel, want beide termen zijn niet beschermd. Ik denk dat Batiste bedoelt dat ze in de EU “dierproefvrij” zijn en dat er geen dierlijke ingrediënten in de producten zitten. Dat de producten elders wel op dieren getest worden vermelden ze liever niet…

  9. Dank je voor dit heldere artikel! Toen ik net bezig was met het onderzoeken wat dierproefvrij was en wat niet was ik blij dat in de EU niet op dieren werd getest. Dus ik blij merken als L’oreal en mac kopen…tot ik erachter kwam dat ze in China verkopen en wat de wet daar was. Ik koop nu alleen dierproefvrij. Het is wat meer werk, maar het is het zo waard! Ik was zo teleurgesteld toen Nars besloot in China te verkopen :(

  10. Goed om te lezen dat al is het klein, er wel ook in China stappen genomen worden. Ze hoeven natuurlijk niet aangezien ze zoals je al aangeeft echt geen omzet te kort komen en de markt alleen maar groeit. Ik blijf trouw merken op Naoki checken :)

  11. Hoi! Heb je toevallig intussen al antwoord gekregen van Biosol ivm hun statement en plannen? Groetjes!

    • Nee ook niet helaas. Ik update alle drie de lijsten wekelijks, indien ik antwoord krijg van een merk dan zet ik ze op de juiste lijst.

  12. Hoi,
    Ik vertrouw op dit moment erg op Nuud, Weleda en Petalshed (shampoo) ik zie deze merken niet in jouw lijstje en ben toch erg benieuwd.?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fair Fashion Outfit #4

Fair Fashion Outfit #4

Zie jij jezelf als activist?

Zie jij jezelf als activist?