De wonderlijke wereld van reclame in tijdschriften vs. blogs

reclame in tijdschriften

Gisteren verscheen er een mailtje in mijn inbox van mediabureau SDB Media, dat voor een hele hoop Nederlandse tijdschriften en online titels werkt. Ze boden mij een kans om Naoki onder de aandacht van honderdduizenden vrouwen te brengen, door middel van redactionele aandacht in een paar van hun titels. Klinkt goed, niet waar? Alleen zou deze grap me €1595,- exclusief btw kosten. Toen ik deze redactionele artikelen uit vorige edities bekeek, viel me meteen op dat er niet altijd “reclame” of “advertorial” bijstaat. Kan dit wel? En is dit de normaalste gang van zaken voor tijdschriften?

Een tijdje terug ontstond er verontwaardiging op Twitter over een mail die verschillende bloggers hadden ontvangen van hetzelfde bureau, voor een stukje redactionele aandacht in de VIVA. Wat bleek, VIVA zou deze bloggers in een speciale lijst zetten van “De leukste Food & Lifestyle bloggers”, alleen moesten deze bloggers hier wel even €295,- voor neerleggen. Hierop antwoordde de hoofdredacteur van VIVA dat dit niet de bedoeling was en dat ze per direct de samenwerking met dit bureau zouden staken (bron 1). Een paar maanden later werkt VIVA gewoon weer samen met dit bureau, blijkt uit hun online portfolio (bron 2 & 3). Blijkbaar is deze truc toch te lucratief om te laten vallen voor tijdschriften zoals VIVA.

Is dit toegestaan? En is dit hoe tijdschriften hun geld naast reguliere advertenties verdienen? Ik ken inmiddels een aantal mensen in het “wereldje” en weet dat tijdschriften vol staan met (verborgen) reclame. Als oplettende lezer zie je dit ook wel: je kunt er namelijk vanuit gaan dat cosmetica producten die in maand 1 grote advertenties in het blad hebben, in maand 2 worden uitgelicht op de beauty pagina’s. Hetzelfde geldt vaak voor jaarlijkse prijzen voor de beste nieuwe producten: dit zijn vaak de producten die eerder dat jaar betaald hebben voor reclame in het tijdschrift.

Ook zie je geen vermelding van gesponsorde reizen, het ontvangen van gratis producten en barter deals terug in tijdschriften. Als je je afvraagt waarom het steeds dezelfde merken zijn die weer terugkomen in de tijdschriften, dan is het antwoord simpel: ze betalen de tijdschriften hiervoor. Ze betalen in geld, door advertenties en redactionele aandacht in te kopen, of in vorm van barter deals. Denk aan mooie reizen naar het buitenland, pakketjes vol producten en luxe lunches en borrels ter ere van productlanceringen. Dit is natuurlijk ook een goede manier om aandacht te creëren rondom een merk en hun producten, en ik als blogger krijg ook weleens dit soort uitnodigingen. Maar als ik net zo te werk zou gaan als de tijdschriften, dan zou ik bestraft worden.

Voor ons bloggers, online titels en social media accounts, geldt namelijk de zogenaamde “Reclame Code Social media”, in het leven geroepen door Stichting Reclame Code. Deze heeft regels opgesteld rondom reclame maken op online platformen. Hierdoor is het verplicht om aan te geven als een blogger een product ontvangen heeft of betaald wordt door een bedrijf om iets te plaatsen. Nu is dit voor mij eigenlijk geen probleem: dit doe ik al sinds dag 1 op Naoki, voordat deze reclame code bestond. Maar ik kan me voorstellen dat bloggers die heel veel producten krijgen, uitgenodigd worden op alle events en van hun blog kunnen leven, dit af en toe als hinderlijk ervaren. Immers is bijna alles waar ze over schrijven op de een of andere manier gesponsord en moeten ze dit steeds weer aangeven. Terwijl de tijdschriften in Nederland vol staan met reclame, alleen hoeven zij dit blijkbaar niet aan te geven. Of toch wel?

reclame in tijdschriften

Een aantal titels waarbij je tekst of een link kunt inkopen via SDB Media (2)

Stichting Reclame Code verstaat onder reclame: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden (bron 4). Een van de vele betrokken organisaties die hier aan mee werken is de Nederlands Uitgeversverbond (NUV), die de Nederlandse dagbladpers en publiekstijdschriften vertegenwoordigt (bron 5). Punt 11 in de algemene regels van Stichting Reclame Code is “Herkenbaarheid reclame – Reclame dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn, door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd” (bron 6). Dus tijdschriften horen zich, net zoals websites, aan de regels te houden en duidelijk te vermelden wanneer een stuk reclame is, in plaats van onafhankelijke redactionele aandacht.

Als ik een gemiddeld Nederlands tijdschrift doorblader, zie ik veel reclame. Ik weet dat advertenties vaak worden ingekocht samen met redactionele aandacht, dat bedrijven stukjes tekst en naamsvermelding in artikelen kunnen inkopen en dat bepaalde merken genoemd worden omdat ze een (barter)deal met de redactie hebben opgesteld. Een vermelding van reclame blijft echter vaak uit. Waarom krijgen bloggers dan zo vaak kritiek omdat ze zogenaamd (ik zeg bewust zogenaamd, omdat ik niet weet wat voor deals andere bloggers met bedrijven hebben) verborgen reclame plaatsen? Blogs kunnen we in ieder geval gratis lezen en in mijn ervaring vermelden de meeste bloggers er netjes bij wanneer ze betaald worden. Tijdschriften vragen ons echter geld voor hun content, die vervolgens vaak nog eens gesponsord is ook. Dit is niet oké in mijn mening! We mogen als consument toch wel verwachten dat de redactionele content in tijdschriften oprecht is, dat de “hotspots” echt de favoriete adresjes zijn van de redactie en dat de prijzen naar de beste producten gaan. Maar hoe meer onderzoek ik doe, hoe vaker ik word benaderd en met andere bloggers en journalisten spreek, hoe duidelijker het wordt dat alles uiteindelijk om geld draait.

Ik hoef jullie denk ik niet uit te leggen waarom ik geen €1595 ga betalen om een zin of twee in een tijdschrift te krijgen en een linkje op hun website naar Naoki. Het bureau dat mij benaderd heeft, ziet geen probleem in deze manier van werken. Zo gaat het volgens SDB Media namelijk enkel om “commerciële pagina’s” (bron 7). Echter staat er in hun mail naar mij dat het hier om verschillende pagina’s en artikelen gaat. Als ik naar een recent online voorbeeld kijk dat SDB Media heeft opgesteld voor een grote online titel, dan zie ik geen enkele vermelding van een gesponsord artikel (bron 8) en valt het onder de reguliere redactionele content. Om eerlijk naar dit bedrijf toe te zijn: ik zie in tijdschriften wel vaak een vermelding van reclame bij de commerciële pagina’s aan het einde van het tijdschrift staan (zie bovenste foto met bovenaan ‘promotie’). Het kan dus wel, al zou dit altijd moeten worden aangegeven. En bedrijven en bloggers zouden niet benaderd moeten worden met de belofte van redactionele aandacht, terwijl het nog maar afwachten is op welke pagina je dan verschijnt en of het gekenmerkt wordt door reclame of niet.

Het moraal van dit verhaal? Ik denk dat je voor oprechte artikelen, eerlijke reviews en persoonlijke hotspots anno 2015 het beste bij blogs terecht kunt. Voor gesponsorde content en product placement kun je prima terecht bij de tijdschriften. Oké, eerlijk toegegeven: ik lees ook af en toe nog tijdschriften. Soms zijn ze best vermakelijk en af en toe lees ik een goed en informatief artikel. Alleen koop ik nooit iets op aanraden van een tijdschrift, omdat ik niet weet hoe oprecht de meningen van de redacteuren zijn. Ik ben benieuwd welke blogs ik straks in de “hotspots”, “leukste adresjes” en “enjoy momentjes” van de Flair, Happy in Shape en Wellness tegenkom – ik vind het de honderden euro’s die ik hiervoor moet betalen helaas niet waard.

bronnen: 1 nieuws.nl, 2 sdbmedia.nl, 3 facebook.com, 4 reclamecode.nl, 5 reclamecode (pdf), 6 reclamecode, 7 communicatieonline.nl, 8 wendyonline.nl.

Share:

52 Reacties

  1. 09/09/2015 / 07:07

    Bijzonder dit, hoor. Ik voel me met dit soort dingen dat toch een beetje in het ootje genomen. Zelf lees ik eigenlijk alleen de Happinezz, maar iets kopen of ergens heen gaan omdat het in een tijdschrift gepromoot wordt doe ik niet. Daarvoor ga ik toch altijd af op de mening van mijn medebloggers.

  2. 09/09/2015 / 07:39

    Ongelooflijk he? En je zou denken dat na het ‘schandaal’ (dat een tijdje geleden behoorlijk uit de hand liep op Twitter,) andere magazines gedacht zouden moeten hebben: daar gaan wij maar niet aan beginnen. Maar dus toch wel. Ik vind het een heel vreemde manier van met je lezers omgaan. En op deze manier betrekken ze ook nog de lezers van de bloggers erbij. Wat precies hun bedoeling is, dat snap ik, maar ik vind het niet oke. Natuurlijk snap ik dat tijdschriften het ontzettend moeilijk hebben met overeind blijven, maar dit is gewoon wel echt een poging die nergens over gaat. Ik hoop oprecht dat het de kwalitatief goede en populaire magazines lukt om te blijven bestaan, maar ik denk niet dat dit gaat lukken door geld bij bloggers af te troggelen. Heel erg vreemd.

    • 09/09/2015 / 15:59

      Helemaal mee eens. Ik was vroeger groot fan en verzamelaar van tijdschriften, maar er is in de afgelopen jaren veel veranderd. Zo heb ik vorige week mijn laatste abonnement dat ik nog had lopen opgezegd, ik heb het idee dat ik vaak gewoon voor een blad vol reclame betaal. Ik hoop alsnog dat de mooie tijdschriften die ruimte bieden aan creatieve mensen en mooie rapportages maken blijven bestaan, en die zal ik ook blijven steunen… Maar met de vrouwen glossy’s ben ik een beetje klaar.

  3. Sandy
    09/09/2015 / 07:58

    Wat een prima kritisch artikel, goed uitgezocht allemaal. Ik vind tegenwoordig ook de inhoud van blogs zoals deze veel betrouwbaarder dan een tijdschrift artikel. Maar dat het voor tijdschriften zo ‘standaard’ is geworden om betaalde content te plaatsen onder het mom van een eigen artikel wist ik niet. En dat bloggers voor een ‘redactioneel artikel’ zouden moeten betalen, pffffft. Wat een onzin.

  4. Inge
    09/09/2015 / 09:02

    Pff, ik vind dit wel ver gaan hoor. Heb zelf bij een tijdschrift gewerkt en het moment meegemaakt waarop het financieel minder goed ging. Met grote tegenzin is er de lay-out van de advertorial pagina’s aangepast. Ze wilden echt niet dat de lezer zou denken dat de content op die pagina redactioneel was (ook al staat er ergens ‘advertorial’). (Want als het goed is, is elk tijdschrift in de oorsprong journalistiek onafhankelijk.) Het is toch misleidend. Maar als je eenmaal zo begint, is het niet terug te draaien. Andere adverteerders zien het ook en willen ook zo’n mooi ‘onafhankelijk, redactioneel ogend artikel’. En zo te zien gaat het dus alleen maar verder! Heel jammer!

    • 09/09/2015 / 16:00

      Dankjewel voor het delen van jouw ervaring! Ik kan me ook goed voorstellen dat niet alle redacteuren op dit soort content zitten te wachten. Jammer dat tijdschriften deze dagen juist dit soort content nodig hebben om te blijven bestaan :(

  5. Martine
    09/09/2015 / 09:14

    Interessant artikel.
    Het werpt weer wat licht op die duistere wereld die reclame heet.
    Ongelofelijk dat het bijna onmogelijk lijkt te worden nog onafhankelijke artikelen te vinden.
    Eerlijk gezegd heb ik dat gevoel de laatste jaren al gehad bv een blad als Happinezz heb ik gelezen toen het net uitkwam.
    Ik vond het op dat moment heel erg vernieuwend maar ik heb ook gezien dat in de loop der jaren de sfeer van het blad is gecommercialiseerd waardoor het voor mij minder aantrekkelijk werd.
    En dat ervaar ik in veel tijdschriften.
    Ik lees veel en graag maar de tijdschriften, die alleen maar duurder zijn geworden en minder inhoud lijken te bevatten, koop ik niet meer.

    • 09/09/2015 / 16:02

      Ik denk er hetzelfde over. Het is toch apart dan bepaalde tijdschriften voor de helft uit reclame bestaan terwijl de verkoopprijs telkens blijft stijgen? Apart wereldje.

  6. 09/09/2015 / 09:51

    Wat fijn dat je dit zo onderzocht hebt Sophie! Opent weer de ogen van heel veel mensen. Ga zo door!

    • 09/09/2015 / 16:02

      Dankjewel Amanda! <3

  7. 09/09/2015 / 10:05

    Zoals steeds heb ik na het lezen van dit artikel weer het gevoel dat je beter bij blogs kan kijken voor goede content dan bij tijdschriften. Zoveel bloggers steken duidelijk meer tijd en geld in hun content dan de tijdschriften zelf doen. En zij zijn dan de professionele? Jammer, echt heel jammer hoe op deze manier de journalistiek toch maar weer naar beneden wordt gehaald…

  8. 09/09/2015 / 11:40

    Wat een scherp en gedurfd artikel zeg, petje af!

  9. 09/09/2015 / 11:47

    Wat een goed onderzochte blogpost. Ik ben het helemaal met je eens, jammer dat tijdschriften zich niet wat transparanter opstellen. Of zich eigenlijk gewoon journalistiek verantwoord gedragen. Want de kracht van tijdschriften is juist dat het journalisten zijn die ergens dieper in kunnen duiken en zaken goed uitzoeken. En niet om alleen zo veel mogelijk geld binnen te harken. Het mag wel, maar blijf wel eerlijk.

  10. Just-a-name
    09/09/2015 / 12:00

    Inderdaad een gedurfd artikel!
    Maar heb is inderdaad wel vreemd dat tijdschriften dit zomaar mogen. Ik vertrouw ook meer op blogs als op tijdschriften.

    Als vind ik de Happinezz en de quest wel leuke tijdschriften.

    Weet je wat mij nog meer dwars zit de reclame die mijn tandarts maakt.
    Eerst was het dat ik echt de flosdraad moest gebruiken van oral-B.
    en toen de keer erop toen is over was gestapt op de flosdraad van oral-B was dat weer niet goed want toen moest ik ragers gaan gebruiken van weer een anders merk ik kan even niet op de naam komen. (en die zijn prijzig)
    Nu heb ik gewoon huismerk ragers gekocht.
    Wat trouwens wel grappig was toen ik de flosdraad ging kopen van oral-b vroeg de vrouw in de drogist (zit op de hoek bij tandarts) of ik van de tandarts kwam want die flosdraad ging ineens zo hard. Want alle mensen kregen die flosdraad aangeraden en veel gingen het na het bezoek aan de tandarts gelijk kopen.
    Ik weet zeker dat oral-b wel terug kan zien dat ik de wijk van mijn tandarts ineens heel veel van die producten werden verkocht. En ik denk dat de tandarts daar op een of andere manier geld mee vangt.

    Zo ik moest even mijn frustratie kwijt :p

    • 09/09/2015 / 16:06

      Ik weet wel zeker dat de praktijk van je tandarts gesponsord wordt door Oral-B! Het gaat steeds een stapje verder… Mijn mondhygiëniste raadde me ook een belachelijk duur merk tandenstokers aan, ik heb gewoon voor een huismerk gekozen en bij de volgende afspraak zag alles er mooi en gezond uit. Gewoon op je gevoel afgaan en proberen je niet al te veel laten te beïnvloeden :)

  11. 09/09/2015 / 12:12

    Wat een pareltje van een artikel! Ik kom jou artikelen de laatste tijd wel vaker tegen en vind ze telkens weer super goed!

    • 09/09/2015 / 16:11

      Wat leuk om te horen, dankjewel Danielle! :)

  12. 09/09/2015 / 12:17

    Wow dit wist ik echt niet. Ik geef toch de voorkeur aan blogs, want het is actueler en persoonlijker.

  13. 09/09/2015 / 12:19

    Ik denk ook dat dat de reden is dat de meeste mensen productplaatsingen in een magazine met een korreltje zout nemen. Als ik in een tijdschrift ‘de beste lipstick van het jaar’ zie staan, dan neem je dat niet serieus, terwijl je dat bij een blogger eerder juist wel doet :) Die krijgen ook wel commentaar als zo’n lipstick flut blijkt te zijn…

    Scheef dat het zomaar kan in tijdschriften en er eigenlijk niemand lijkt te zijn die er iets van vindt…

  14. 09/09/2015 / 12:33

    Mooi artikel! Heerlijk die scherpheid van je en je zoekt het zo goed uit allemaal! Wat is me nu afvraag is; wat is het hele nut dan nog van artikelen schrijven in tijdschriften als je het MOET… want daar begint het nu op te lijken. Niet zelf meer items uitkiezen, maar gewoon een lijstje afwerken van de best betaalde bedrijven en daar dan maar over lullen… pffff

    • 09/09/2015 / 16:16

      Ik vraag me dat inderdaad ook af. Als journalist wil je toch onafhankelijk kunnen zijn en de artikelen schrijven die jij wil schrijven – niet omdat een merk of product ergens in vermeld moet worden? Wellicht is er een verschil tussen journalisten, die rapportages maken en onafhankelijke artikelen schrijven, en redacteuren, die vaak als freelancer werken voor tijdschriften en de onderwerpen en merken voorgeschoteld krijgen. In ieder geval werkt het vaak zo voor de freelancers die voor dit soort tijdschriften werken heb ik begrepen…

  15. Maria
    09/09/2015 / 12:40

    Een scherp en gedurfd artikel! Nu lees ik toch al minder tijdschriften (scheelt in mijn portemonnee en minder bomen worden gekapt ;-) en dit artikel bevestigt wederom dat het bij tijdschriften alleen maar om geld draait en niet om de inhoud. Dank voor het artikel, Sophie!

    • 09/09/2015 / 16:17

      Dankjewel Maria – en je hebt gelijk, minder tijdschriften lezen is ook nog eens heel milieubewust ;)

  16. Laura
    09/09/2015 / 13:09

    Goed dat je er de tijd voor neemt om het te onderzoeken. Ik lees de laatste jaren met minder plezier een magazine omdat ik merk dat de inhoud steeds ‘vlakker’ word.

    Ik ontvang wekelijks een email van hetzelfde mediabedrijf voor mijn webshop. Ik ga er nooit op in. In de 5 jaar dat ik mijn webshop heb is er best veel veranderd. Werd ik voorheen nog weleens persoonlijk benaderd met een leuke samenwerking met duidelijke voorwaarden, word ik de laatste jaren ‘gespamd’ met elke dezelfe voorstellen van dat ene (en ook andere) mediabedrijf.

    • 09/09/2015 / 16:18

      Wat irritant! Kun je je niet uitschrijven bij dit mediabedrijf? Ik heb me na gisteren meteen laten uitschrijven en heb aangegeven dat ik niet gediend ben van dit soort voorstellen.

  17. 09/09/2015 / 13:37

    Wat een goed en kritisch artikel! Ik heb zelf helemaal niks van die twitterrel meegekregen maar ik kan me goed voorstellen dat hij er was. Het is ook eigenlijk van de zotte dat wij ons als bloggers keurig netjes aan allerlei scherpe regels houden en dat zo’n tijdschrift meer z’n eigen gangetje gaat. Voelt toch een beetje alsof we een figuurlijke middelvinger krijgen.
    Momenteel lees ik ook nog maar één tijdschrift, de Flow, terwijl dat er 10 jaar terug nog zeker 8 of 9 waren. Ik merk ook aan mezelf dat ik meer waarde hecht aan een goede blogreview dan aan wat men in een tijdschrift schrijft. Zonde eigenlijk, dat op deze manier de hele passie en het persoonlijke aspect achter zo’n tijdschrift langzaam maar zeker doodgebloed is.

  18. 09/09/2015 / 14:20

    Leuk dat je er een artikel over hebt gemaakt! :)

  19. 09/09/2015 / 14:27

    goed artikel zeg!
    Ik had toen ook die mail gehad waar heel die commotie over ontstaan was. sinds dien heb ik echt een heeel andere kijk op tijdschriften. als ik nu een lijstje tegenkom met leuke blogs, denk ik meteen aan dat mailtje en heb ik in mijn achterhoofd, oooh dat zijn dus de leukste blogs die er geld voor over hebben om daar te staan.
    evenals de producten die aan geprijsd worden in een artikel over mode. niks vertrouw ik meer in tijdschriften.

    En het stomme is, het gebeurd overal. hier in de reacties zie ik al staan dat het zelfs bij de tandarts gebeurd. maar ik weet dat het bij de dierenarts ook gebeurd. zo wordt royal canin bij elke dierenarts aangeraden, terwijl het kwalitatief een heel slecht voer is. nu blijkt dat royal canin wel errug goed betaald om daar te mogen staan dus ja..

    en net zo als het in winkels gebeurd. de merken die het beste betalen komen op ooghoogte te staan.

    alles draait om geld.

    jammer dat er alleen bij bloggers zo goed op gelet wordt. want het is gewoon misleiding.

    • 09/09/2015 / 16:21

      Ja precies, ik kijk nu ook heel anders naar tijdschriften en de inhoud ervan. Ik heb gisteren en vandaag ook al zoveel voorbeelden van bloggers en webshops gehoord over dit soort gevallen, die wekelijks door dit soort mediabureaus maar ook tijdschriften zelf worden benaderd om deals te sluiten. De volgende keer dat ik een ‘boek van de maand’, ‘make-up lancering van het jaar’ of ‘must have item van de week’ zie, dan weet ik dat het gewoon betaalde reclame is.

  20. Saskia
    09/09/2015 / 14:53

    Ik vind het een goed artikel maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik zie vaak dingen op blogs die duidelijk gesponsord zijn en dat het er niet bij staat. Of het staat er zo raar dat het hoger wiskunde is om te ontdekken dat het gesponsord of gekregen is. Heel jammer vind ik dat, ik kijk dan steeds minder vaak op betreffende blog omdat het een nare bijsmaak geeft. Jouw blog valt daar gelukkig niet onder. Maar je schrijft nu wel een blogpost over dat blogposten betrouwbaarder zijn dan tijdschriften wat een beetje lijkt op ‘wij van wc-eend raden wc-eend aan’. Het zou raar zijn als jij tijdschriften beter zou vinden want dan zou je beter een tijdschrift kunnen gaan maken.

    De manier van ‘advertenties’ verstoppen in teksten wordt ook bij gewone bedrijven gedaan en is natuurlijk gewoon niet oke. Het bedrijf van mijn vriend is al meerdere keren gevraagd voor interviews in de krant en/of tv. Hier moest hij dan wel even een paar 1000 euro voor neerleggen. Niet gedaan natuurlijk en nu kijk je toch met hele andere ogen naar die krant of dat tv programma.

    • 09/09/2015 / 15:52

      Je hebt wel gelijk over een aantal blogs, ik moet eerlijk toegeven dat ik niet veel Nederlandse blogs volg en al snel afhaak als ik zoiets tegenkom. Er zijn natuurlijk ook bloggers die maar al te graag geld aannemen om een linkje te verwerken in een artikel of ergens ‘heel toevallig’ over schrijven wat dan uiteindelijk toch gesponsord lijkt te zijn. Maar als ik kijk naar kwalitatieve en iets grotere blogs, die ik enigszins met tijdschriften kan vergelijken qua oplage en bereik, dan zie ik dat de meeste bloggers het heel netjes doen (denk ik – wie weet heb ik het soms zelf niet eens door!).

  21. 09/09/2015 / 15:22

    Zo goed van je dat je dit onder de loep heb genomen, hou echt van jouw eerlijkheid altijd, en je pluist het helemaal uit :). Bedankt voor dit artikel, ik geef je groot gelijk. Reclame is er toch wel, of die code nou in het leven geroepen is of niet. Maar damn, 1500 euro :/!

  22. 09/09/2015 / 15:28

    Dank je voor de ogenopenende post. Ergens ging bij mijn zo “ja natuurlijk, wat had je dan gedacht” lampje branden, maar als je door zo’n magazine bladert, is het toch moeilijk onderscheid maken.
    Dan maar liever blogs!

  23. ikke
    09/09/2015 / 16:31

    Ik snap je mening en ben het ook wel deels met je eens. Maar toch wil ik even zeggen dat er wel een logica inzit dat reclame in een tijdschift geld kost. Ik doe zelf de opleiding ( DTP) dus ik moet voor mijn opleiding ook magazines kunnen maken. Maar wat een van de belangrijkste redenen is dat reclame geld kost is omdat het ontzettend veel geld kost om een tijdschrift te kunnen maken. Een gemiddeld tijdschrift kost minstens 25.000 euro om te maken. 40% van de inhoud van een gemiddeld tijdschrift is reclame, de andere 60% zijn dus de artikelen en interviews en dergelijke. De reden dat reclame zo veel kost is simpelweg om de kosten te drukken. Van die 40% reclame die dus bewust of onbewust in het blad staan moet het blad dus min of meer bekostigd worden. Want hoe meer kosten ze overhouden, hoe duurder het tijdschrift voor de consument zal worden. Een redactie wil natuurlijk niet met schulden achterblijven. En de klant wil ook niet te veel betalen voor het tijdschrift. Daarom worden de reclames dus zo duur gemaakt omdat ze daar hun winst uit moeten halen. Maar ik begrijp heel goed dat je dit duur vind, en dat is het ook. Daartegenover staan dan de blogs. Blogs hoeven niet gedrukt te worden, en worden meestal maar door een, of door een paar mensen onderhouden. Voor een blog hoef je alleen maar een goede pc/ laptop te hebben, de juiste software om de site te kunnen bouwen ( bij tijdschriften heb je ook dure software nodig), en je betaalt voor een domeinnaam. Maar verder maakt een blogger in verhouding bijna geen kosten. Dus is het ook logisch dat de reclame daar goedkoper/ gratis is. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de bedragen die gevraagd worden inderdaad ontzettend hoog zijn. En ik snap je mening ook heel goed. Ik wil alleen maar even de andere kant van het verhaal beschrijven, want in mijn ogen is het allemaal niet zo zwart-wit als dat je zegt.

    • 09/09/2015 / 17:03

      Dankjewel voor je toelichting vanuit jouw ervaring! Ik begrijp ook heel goed dat reclame nodig is om een tijdschrift te laten draaien. En dat alle media reclame nodig hebben, zo ook tv, radio, kranten en blogs. Alleen vind ik het jammer dat het niet altijd duidelijk is wanneer iets reclame is of oprechte journalistiek. Door wat ik nu allemaal weet, vertrouw ik de meeste artikelen in tijdschriften niet meer helemaal. Je hebt gelijk dat dit natuurlijk ook geldt voor tv series, films (idd altijd weer Samsung!). Dat is ook een reden waarom ik weinig tv meer kijk, ik kan me er ook in films en series aan ergeren.

  24. ikke
    09/09/2015 / 16:37

    Overigens zie je dat overal in de media wereld gebeuren. Wat dacht je van op tv. Als je gtst kijkt wordt je ook constant gebombardeerd met bewuste of onbewuste reclame ( ook wel sluikreclame genoemd). Ieder pakje dat ze drinken is van een sponser. de telefoons waar ze mee bellen zijn allemaal samsung. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is zijn dus niet alleen de tijdschriften die op deze manier te werk gaan. Alleen op tv zijn het de grote bedrijven die duizenden, en soms zelfs miljoenen betalen voor een kleinbeetje reclame.

  25. 09/09/2015 / 17:10

    Stoere blogger ben jij, kunnen anderen nog héél véél van leren.

    Tijdschriften heb ik eigenlijk nooit echt boeiend gevonden. Kocht je zo een extra dikke voor op vakantie, waren de eerste 50 pagina’s reclame. En het gaat steeds verder. Zelfs op nieuwssites als nu.nl staan tegenwoordig advertorials. Het staat wel aangegeven, maar het hoort er gewoon niet thuis…

    Een tijdje geleden was er een of ander telefoonhoesjesmerk flink aan het promoten en je zag het op heel wat blogs voorbij komen, zelfs op ‘groene’ blogs. Dat laatste stelde me zó teleur, want blijkbaar zijn zelfs de groene bloggers soms ‘te koop’.

    • 10/09/2015 / 23:49

      Ik begrijp wel wat je bedoelt, ik vind bepaalde merken en winkels ook niet altijd bij bloggers passen. Maar ook groene bloggers willen af en toe iets met hun blog verdienen, zo ik ook ;) Al kom ik er met dat soort partijen helaas nooit uit vanwege hun belachelijk lijsten aan eisen qua betaalde artikelen… Misschien maar goed ook!

  26. Mirjam
    09/09/2015 / 18:05

    Goed stukje dit weer! Ik ben me er steeds vaker van bewust dat overal reclame is en dat er eigenlijk bijna niks meer “onafhankelijk” is. Ben zelfs mijn 5-jarige zoontje dit al aan het leren. Als hij nu snoepjes bij de kassa of bij een kledingrek met kinderkleren ziet liggen zegt hij: is dit ook weer “marketing” mama? Jong geleerd…. dan trap je er als je ouder wordt niet meer in! Ik heb geen moeite met reclame maar ze moeten niet net doen alsof het gewoon een artikel is, daar heb ik een hekel aan. Helaas ben ik nog wel steeds verslaafd aan tijdschriften dat dan wel weer… ha ha.

  27. 09/09/2015 / 19:46

    Goed dat je dit openlijk deelt en er niet op ingaat. Het draagt bij tot de geloofwaardigheid van je blog, en ik denk dat je oprechtheid een belangrijk deel van de identiteit en meerwaarde van deze blog is. Ik denk ook dat in de toekomst voor bloggers geloofwaardigheid nog belangrijker zal worden, nu er steeds meer mensen bloggen enkel voor het geld en de gratis producten. Goed bezig dus!

    • 10/09/2015 / 23:51

      Dankjewel Helena, het is inderdaad iets waar ik me bewust mee bezig houd dus ik vind het fijn dat je dit opmerkt! :)

  28. 10/09/2015 / 07:11

    Zo goed dat je dit noemt! Ergens is het toch gek dat mensen het tevens normaal vinden dat een tijdschrift geld ontvangt maar voor een blog hoort dat niet zo terwijl uiteindelijk iedereen zou willen leven van zijn of haar passie !

  29. 10/09/2015 / 10:03

    Wat een ontzettend goed artikel. Ik las het vanochtend al, maar moest de inhoud en de comments even op me in laten werken. Wat me opviel is dat er mensen zijn die de mening hebben dat tijdschriften duidelijk meer kosten hebben en dat zij dan ook wel meer mogen verdienen, terwijl bloggers altijd maar onafhankelijke content moeten produceren. Tegelijkertijd zijn er anderen die heel goed begrijpen dat bloggers juist daarom ook iets zouden moeten verdienen. Mijn mening sluit meer aan bij die laatste. Ik ben zelf geen fervent lezer van vrouwen glossy’s (ik las vooral Photoshop Advanced or Women’s Health), maar ik ben me er vrij goed van bewust dat ik voor een mening eerder het internet op ga dan dat ik door één van de weinige tijdschriften die ik heb, blijf bladeren. Meningen in tijdschriften hebben me nooit heel oprecht geleken, maar ik had er geen idee van dat zelfs de tips zo ontzettend gesponsord waren. Dit verandert eigenlijk alleen mijn blik op de bloggerswereld, gek genoeg.

    Ik zie hier dat mensen teleurgesteld zijn dat bloggers betaald krijgen en soms in zee gaan met merken die niet bij ze lijken te passen. Dat snap ik. Maar ik moet zeggen, als blogger, dat het soms wel ontzettend moeilijk is om een samenwerking te vinden met een bedrijf dat 100% bij je past. Juist omdat de markt nog zo jong is en (wellicht?) onderschat wordt, zijn bedrijven helemaal niet bereid de sommen geld naar te leggen die ze wel neer leggen bij tijdschriften. Opnieuw: ik snap dat tijdschriften meer productiekosten hebben, maar waarom is het budget bij merken dan altijd groter voor een medium met een krimpende markt? Terwijl je bij bloggers actief kan tracken, online influencers een wetenschappelijk bewezen invloed hebben op koopbeslissingen en je veel langere levensduur geeft aan een review (door zoekmachines), kiezen de bedrijven nog steeds voor manipulatieve tijdschriften? Ik vind het zo’n vreemde ontwikkeling.

    Wat iemand hier trouwens aanhaalt over je keuze om deze blog te publiceren en de wijze waarin dat bijdraagt aan je geloofwaardige identiteit, kan ik alleen maar beamen. Ik denk zeker dat ik de toekomst de identiteit van de blogger en de geloofwaardigheid de doorslag zal geven in de successen die zij hebben. Zeker nu consumenten – ook bloglezers – kritischer worden en niet zomaar alles slikken, is het denk ik ontzettend belangrijk om transparante en geloofwaardig te zijn. Een compliment daarvoor, Sophie!

    Sorry voor m’n lange comment. Ik werk momenteel aan een onderzoek over de identiteit van een blogger en ben er zeer gepassioneerd over. Je blog heeft me een hele goede nieuwe invalshoek + inspiratie gegeven :) Thanks daarvoor!

    • 10/09/2015 / 10:04

      PS. Vanochtend in Australische tijd, haha sorry! (Het is hier nu avond).

    • 11/09/2015 / 00:01

      Dankjewel voor je lange comment Leonie! En ik ben het met je eens, samenwerkingen als blogger aan gaan is nog best lastig. Als je bij een mediabureau zit aangesloten dan regelen zij de premium banners en advertorials voor je, maar als zelfstandige is het toch anders. Ik heb ook weleens samengewerkt met partijen die niet zo heel veel met Naoki te maken hadden, maar die in ieder geval wel wilden betalen voor een stukje reclame in een artikel dat ik zelf mocht schrijven (en waar ik dan ook maar iets moois van heb proberen te maken). Het is altijd een beetje afwegen wat je wel en niet plaatst en wie bij je past.

      Ik ben er dan ook echt van overtuigd dat de markt omdraait en er meer budget voor online adverteren komt. Want zoals je zegt: bij blogs kan je de exposure tracken en je haalt er vaak dezelfde dag meteen extra omzet uit. Gewoon rustig door blijven bloggen dus :) Succes met je onderzoek!

  30. Jelleke
    11/09/2015 / 16:59

    Ben het met je eens dat tijdschriften niet transparant zijn. Hetzelfde geldt voor de woonmagazines op de commerciële tv. Ben al verschillende malen benaderd door RTL en SBS voor het kopen van een item in een woonprogramma op zondag. Je denkt dan dat zij hippe trends opzoeken, maar ze zenden alles uit waar voor betaald wordt dat maar iets met wonen of koken of waar het programma dan ook over gaat te maken heeft. Vraag me af hoeveel mensen dat door hebben.

    Voor wat betreft de blogs ben ik het niet eens en sluit ik me aan bij bovenstaande commentaren dat die doorspekt zijn met sponsoring en affilliate marketing. Toen ik nog over wonen blogde werd ik erg vaak benaderd door bedrijven of ik een “advertorial” wilde schrijven. Maar 1 op de 10 wilde dan dat het woord advertorial boven het artikel kwam te staan. Als ik weigerde gingen ze wel naar een ander. Aan de andere kant is voor veel mensen het blog een vorm van inkomen en zul je via sponsoring aan je geld moeten komen.

    Persoonlijk zie ik het zo: Voor alle gratis tips, trucs en info die je krijgt betaal je op internet geen geld, zoals bij een tijdschrift. Je betaalt in een stukje tijd om een boodschap te bekijken of door op een link te klikken. Ik denk dat de meeste lezers op internet en in tijdschriften dat tegenwoordig heus wel in de gaten hebben. Als het een leuk artikel is en je bent in de link geïnteresseerd dan is dat ook geen probleem. Je moet het ook niet dramatischer maken dan het is. Maar bijvermelden dat het om gesponsorde content gaat vind ik dat uiteindelijk wel de norm moet zijn.

    • 11/09/2015 / 17:20

      Er gaat echt een wereld voor me open hoor, ik hoor zoveel verhalen van lezers en bedrijven de laatste paar dagen over dat echt alles reclame lijkt te zijn! Ook zoals je zegt in tv programma’s waarvan je denkt dat het echt om de trends gaat, maar ook dat is weer vaak betaald.

      Over affiliate links en advertorials op blogs: klopt dat die er zijn, ik maak ook gebruik van affiliate links. Maar ik vermeld het er wel altijd netjes bij en plaats geen advertorials als ik er niet bij mag vermelden dat het betaald is. Ik vind dat er in principe ook niets mis is met reclame maken, maar vermeld het er gewoon bij. Dat geldt voor alle media, blogs, tijdschriften, Instagram, tv programma’s… Ik hoop dat het inderdaad de norm wordt!

  31. 13/09/2015 / 18:49

    Wat een eye opener dit artikel! Ik ga vanaf nu ook met andere ogen naar tijdschriften e.d. kijken, ook al vertrouw voor tips en trucs al een hele tijd meer op blogs dan op de tijdschriften die ik sporadisch lees.

  32. 13/09/2015 / 19:02

    Dankjewel Sophie voor je inkijkje in het wereldje van de tijdschriften. Het bevestigt een hoop vermoedens die ik al een tijdje had. Ik ben het met je eens dat het niet eerlijk is dat tijdschriften weg komen met duidelijke ‘gesponsorde’ content terwijl bloggers er juist vaak vervelend op aangekeken worden wanneer ze netjes vermeld worden dat ze gesponsord zijn/betaald zijn/het artikel gratis hebben gekregen. Ik hoop dat steeds meer lezers zich hiervan bewust worden, van zowel blogs als tijdschriften.