Challenge: 30 dagen mediteren

Challenge: 30 dagen mediteren

Oktober was een beetje een emotionele en heftige maand voor mij. Ik merk dat ik de laatste twee weken dan ook wat meer stress ervaar dan normaal, ik ben wat sneller geïrriteerd, bijt mijn nagels en voel me op sommige dagen nerveus. Niet echt een fijn gevoel en ik wil hier wat aan gaan doen. Ik ga mezelf daarom uitdagen om in de maand november elke dag te mediteren.

Waarom mediteren?

Dat meditatie helpt, is al vaak bewezen. Regelmatig mediteren kan o.a. helpen bij:

– Het verminderen van stress, nervositeit en angst.
– Het opbouwen van zelfvertrouwen en zelfacceptatie.
– Optimisme en het gevoel van geluk bevorderen.
– Je focus en geheugen te verbeteren.
– Je immuunsysteem en energielevel te verhogen.

Ik mediteer al een paar jaar, maar wel heel sporadisch. Er zijn dagen waar ik twee keer per dag mediteer en vervolgens sla ik maanden over. Ik mediteer meestal wanneer ik lekker in mijn vel zit, omdat ik merk dat ‘positieve vibes’ de meditatie bevorderen. Wanneer ik minder lekker in mijn vel zit, heb ik meestal geen zin om te mediteren. Daar wil ik verandering in brengen.

Vormen van meditatie

Je hebt verschillende vormen van meditatie en ik ben dan ook van plan om een paar nieuwe meditaties uit te proberen. Wat ik nu meestal doe is minimaal 10 minuten in stilte zitten en op 1 woord (zonder betekenis, zodat ik me nergens op focus) of juist op een doel te focussen. Ik visualiseer daarbij toekomstige doelen die ik wil bereiken of focus me op mensen en herinneringen die me gelukkig laten voelen. Dit werkt voor mij, omdat ik me daarna altijd meteen rustig, dankbaar en gelukkig voel. Maar als ik niet zo lekker in mijn vel zit, vind ik het moeilijk om in stilte te zitten of om alleen aan positieve gedachten te denken. Daarom ga ik ook een aantal geleide meditaties uitproberen.

Bij een geleide meditatie luister je naar de stem van iemand anders die je helpt bij het mediteren. Online zijn ontzettend veel geleide meditaties te vinden, over allerlei onderwerpen. Denk aan geluk, gezondheid, succes en het behalen van doelen. Ik ben om de een of andere reden heel kieskeurig bij geleide meditaties en erger me al snel aan een stem of bepaalde manier van uitspraak. Daarom was ik er nooit zo’n fan van, maar nu heb ik een paar meditaties gevonden met een prettige begeleiding.

30 dagen lang mediteren

Ik ken mezelf: als ik teveel druk ergens op leg of iets “moet” doen, dan haak ik snel af. Daarom ga ik wel proberen om dagelijks te mediteren, maar geef ik mezelf per dag de ruimte om te kiezen voor hoelang en welke meditatie. Ik heb in ieder geval een paar geleide meditaties opgeslagen en wil daarnaast ook in stilte mediteren. Dit is ongeveer wat ik in een week wil doen:

– Twee keer een geleide meditatie in de ochtend met een focus op dankbaarheid en positiviteit (daarvoor heb ik voor week 1 deze uitgekozen).

– Twee keer mediteren in stilte waarbij ik me focus op mijn doelen van die dag of week (bijvoorbeeld rust, een succesvolle meeting of mijn gezondheid).

– Een of twee keer een geleide meditatie wanneer ik stress of onrust ervaar (daarvoor heb ik voor week 1 deze uitgekozen).

– Een langere geleide meditatie rondom een onderwerp/intentie naar keuze in het weekend (ga ik die dag opzoeken).

– Een of twee meditaties in stilte in de avond waarbij ik focus op dankbaarheid.

Ik kies elke week een aantal nieuwe begeleide meditaties uit, om zo een beetje te experimenteren met verschillende stijlen en vormen van meditatie. Als een meditatie goed bevalt, dan kan ik hem natuurlijk gewoon herhalen.

Wat ik hoop te bereiken

Ik weet inmiddels wel dat onrustige en stressvolle periodes altijd voorbij gaan en gevolgd worden door rustige en gelukkige periodes. Ik heb ook wel een beetje een idee waarom ik me zo voel en weet dat dit ook weer weggaat. Ik hoop dat het mediteren kan bijdragen aan meer rust en een gevoel van geluk, ook in wat moeilijkere tijden. Ik hoop dat ik er in de toekomst op terug kan vallen, zodat wanneer ik voor het eerst merk dat ik stress ervaar er meteen wat aan kan doen.

Ik ga na 30 dagen een update schrijven hoe me dit is bevallen. Ik zal ook mijn favoriete geleide meditaties delen. Mochten jullie favorieten hebben die op YouTube of elders online staan, laat het me vooral weten! Ik heb een lichte voorkeur voor een vrouwelijke stem, maar sta open voor alles. Vandaag (woensdag, wanneer dit artikel online staat) wordt een beetje een spannende dag, want Dexter moet langs de dierenarts voor een behandeling en gaat onder narcose (niets ernstigs, maar toch…). Je kunt je voorstellen dat mijn stresslevel daarom vandaag nog hoger is, dus maar goed dat ik vandaag aan deze challenge begin. Positieve gedachten & vibes richting Dexter zijn zeer welkom <3

Share:

16 Reacties

  1. 01/11/2017 / 07:26

    Hey Sophie! Wat cool dat je deze uitdaging aan gaat.
    Ik ben vooral bekend met zenmeditatie waarbij je je richt op het
    volgen van je natuurlijke ademhaling, deze telt (tot 10) en als er een gedachte opkomt weer opnieuw begint, zonder oordeel. Meditatie is voor mij juist het tot rust brengen van je hoofd en helemaal niet een focus of gericht op doelen. Het lijkt mij juist moeilijk om dingen los te laten als je een sterke focus hebt op iets, juist omdat je dan iets probeert te bereiken.
    Maar er zijn natuurlijk vele manieren, die weer voor iedereen anders werken.

    • 01/11/2017 / 10:26

      Thanks, zenmeditatie ga ik opzoeken :)

      Ik had het in de tekst niet goed uitgelegd, maar ik heb een woord (uit transcendental meditation) wat voor mij geen betekenis heeft waar ik me ook vaak op focus, om zo mijn hoofd leeg te krijgen en dus eigenlijk nergens op te focussen. Het ligt er maar net aan waarom ik mediteer, of ik iets wil bereiken of juist stilte op wil zoeken.

  2. Iris
    01/11/2017 / 08:12

    Hi, ik ben benieuwd. Ik mediteer ook niet wanneer ik het te druk heb. Fijn dat je linkjes erbij gezet hebt. Ben benieuwd naar het resultaat.

  3. 01/11/2017 / 09:18

    Wat een goed idee! Ik heb zelf in een aantal challenges ook kennis gemaakt met meditatie, maar ik heb de manier die bij mij past nog niet kunnen vinden. Ik zou eens willen mediteren met een mala ketting, ik denk dat dat ongedwongen een soort afkadering is van je meditatie (qua tijd) en dat het opdreunen van een mantra je veel focus kan geven!

  4. Sonja
    01/11/2017 / 11:06

    Er is net een (gratis) 21 dagen meditatie uitdaging gestart met Oprah en Deepak, vandaag is dag 3, dit is ook zeker aan te raden!

    • 01/11/2017 / 11:17

      Wat een timing, dankjewel! Heb de app meteen gedownload, want ik ben nu ook bezig in een boek van Deepak dat me erg inspireert :)

  5. 01/11/2017 / 11:55

    Wat goed! Ik ben vorige maand begonnen met het mediteren via Headspace, ik heb nu al een streak van 36 dagen en ik vind het inmiddels zelfs leuk om te doen (terwijl ik er enorm sceptisch aan begon haha). En succes met Dexter, ik stuur positieve vibes want het is zo rot als je huisdier naar de dierenarts moet, ieh.

  6. 01/11/2017 / 18:28

    Sterkte met alles en beterschap voor Dexter, ik hoop dat alles goed is gegaan en hij inmiddels weer thuis is. Verder wens ik je succes met mediteren, ik vind Irene Langeveld prettig. Ze heeft een rustige stem, er staan gratis meditaties op haar website.

    • 01/11/2017 / 23:10

      Dankjewel (ook Iris, Mariëlle & Anouk <3) - Dexter is weer thuis en alhoewel hij nog een beetje suf is en wat stiller dan normaal komt het denk ik wel goed :)

  7. Anouk
    01/11/2017 / 19:50

    Sterkte met Dexter! Wat een mooie uitdaging. Zelf mediteer ik bijna iedere dag voordat ik ga slapen. Ik gebruik graag de app Stop, Breathe & Think, want die heeft veel verschillende meditaties.

  8. 01/11/2017 / 19:52

    Wat goed dat je dit gaat doen, veel succes! Ik hoop dat het je het gewenste resultaat oplevert <3 Ik mediteer nu al een jaar elke avond voor het slapengaan. Dit doe ik maar voor 5 minuten, maar het maakt al een groot verschil. Dit is de video die ik altijd gebruik: https://www.youtube.com/watch?v=5MXomvl__48 Hij is dus de helft korter dan die van jou, maar wie weet heb je er toch wat aan!? Ben benieuwd hoe het je bevalt :) En dikke knuffel voor Dexter!

  9. 01/11/2017 / 21:01

    Mooi doel! Ik vind het moeilijk om iedere dag wat tijd vrij te maken voor mediteren – iedereen denk ik wel. Terwijl het juist zo fijn is om even een momentje voor jezelf te nemen.

  10. Judith
    01/11/2017 / 22:19

    Wat een goed idee, ik wilde dit toevallig ook doen als november challenge. Ik luister graag naar Tara Brach. Insight timer vind ik tot nu toe de beste app, met veel bekende teachers ook. Verder doe ik het liefst mindfulness meditatie, waarin je alles (gevoelens, gedachten, sensaties, spanningen in het lichaam) opmerkt als een observator, evt door het te benoemen (bijv. benoemen “gedachten over werk” en dan weer terug naar de adem); meditatie op de adem en ook mezelf begeleiden (zinnen uit geleide meditaties zelf herhalen).

  11. 02/11/2017 / 14:50

    Ik hoop dat dit jou mag helpen om jouw doelen te bereiken. Stress ervaren, met alles wat erbij komt kijken, is echt niet fijn. Voor mij werkte Mindfulness erg goed. In het begin kreeg ik er de kriebels van omdat ik vond dat ik iets moest doen wat ik vooral van mijzelf moet doen. Stilzitten en werken aan jezelf lijkt zo gek als je niet lekker in je vel zit. Dapper dus dat je deze challenge aangaat, en ik hoop dat het snel een positief effect mag hebben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *