Blog advies: geld verdienen met je blog deel 2

advertorial geld verdienen met je blogvoorbeeld van een advertorial in een tijdschrift

Zo’n anderhalve maand geleden schreef ik het artikel ‘Geld verdienen met je blog deel 1‘, waarin ik al aangaf dat ik ook een deel 2 zou schrijven. Deel 1 ging vooral over banners; wat voor banners er zijn en hoe je banners op je blog krijgt. Vandaag ga ik het hebben over een andere vorm van geld verdienen met je blog: advertorials, ook wel gesponsorde artikelen of gastartikelen genoemd. Lees verder als je meer over dit onderwerp wilt weten!

Friendly reminder: de tips die ik geef en ervaringen die ik deel zijn persoonlijk, gebaseerd op mijn ervaring met Green Beauty Blog/Naoki en tijdens mijn werkervaring bij een online mediabureau. Niet iedereen zal hetzelfde meemaken of het met alles eens zijn, maar omdat ik hier veel vragen over krijg wil ik er toch aandacht aan besteden. Doe vooral je eigen ding met jouw blog! :)

Wat is een advertorial?

Een advertorial is een artikel op een blog met reclame erin. De ene keer is het meteen duidelijk dat dit een stukje reclame is, de andere keer is deze reclame goed geïntegreerd met de rest van de artikelen en stijl van een blog dat het lijkt op een standaard artikel. Ik probeer advertorials zo goed mogelijk te integreren met de rest van mijn blog, bijvoorbeeld door advertorials zelf te schrijven en ze persoonlijk te maken. Ik krijg wel meestal instructies vanuit mijn mediabureau of bedrijf die de advertorial inkoopt, waar ik me grotendeels aan moet houden. Bijvoorbeeld de onderwerpen waar ik over moet schrijven, links die ik moet toevoegen etc. Een goede advertorial ziet eruit als een standaard blogpost, waardoor het prima integreert met de overige content op een blog.

Het verschil tussen een advertorial, gastartikel, gesponsorde blogpost, etc…

Het verschil tussen bovenstaande termen bij een artikel dat geschreven is voor of door een bedrijf? Dat is er niet, al lijkt de term “gastartikel” in eerste instantie niet op reclame. In de meeste gevallen wordt een blog gecompenseerd bij het schrijven van zo’n artikel, of wanneer ze een artikel plaatsen wat geschreven is door een bedrijf. Steeds meer bedrijven gebruiken de term “gastartikel” in plaats van advertorial, wat vaak onduidelijk is tegenover de lezers van een blog. Een gastartikel met links naar een bedrijf is echter niets anders dan een advertorial, alleen wordt het anders genoemd. Er zijn ook bedrijven die misbruik van nieuwe bloggers proberen te maken, door een advertorial gratis te laten plaatsen door middel van “unieke content”, “een leuke toevoeging aan je site”, “een win-win situatie” etc. Ik krijg ze ook nog steeds, mailtjes van webshops die heel graag een artikel voor mijn website willen schrijven omdat dit “leuk voor mijn lezers” is. Dat artikel bevat dan 5 links naar hun webshop en is 1 stuk reclame: hoe is dit leuk voor mijn lezers?! Ik vraag dus altijd een vergoeding bij dit soort artikelen, want het is gewoon reclame en daarvoor hoort een blog een vergoeding te krijgen.

advertorial geld verdienen met je blog

Vermelden van een advertorial

Dit is het tricky gedeelte van advertorials: steeds meer bedrijven willen niet dat een blog vermeldt dat zo’n artikel een advertorial is. Bedrijven willen best betalen voor een stukje reclame, maar willen liever niet dat de lezers van het artikel dit weten. Dit heeft meerdere redenen, maar de voornaamste reden is omdat Google bedrijven “straft” voor het afkopen van advertorials. De meeste bedrijven die buiten een mediabureau om een blog benaderen voor een advertorial, doen dit niet omdat ze in eerste instantie reclame willen maken voor een nieuw product, maar omdat ze een hogere ranking in Google willen krijgen. Voorbeeld: bedrijf “A” verkoopt bloemen online. Om een hoge ranking (= als eerste in de zoekresultaten in Google terecht komen) te krijgen, moet dit bedrijf binnenkomende links krijgen met relevante keywords. Dus koopt dit bedrijf advertorials in op blogs, die allemaal in ruil voor geld een paar keywords in het artikel linken naar de webshop, zoals “online bloemen kopen” of “online bloemen shop”. Deze links worden allemaal automatisch door Google geregistreerd en dragen bij aan een hogere ranking van bedrijf A. Maar Google weet dat bedrijven dit soort artikelen met links kunnen inkopen en geeft de voorkeur aan websites van bedrijven die door oprechte (onbetaalde) artikelen binnenkomende links krijgen. Wanneer een artikel dit soort links bevat en onderaan het artikel staat dat het om een advertorial of gesponsorde blogpost gaat, dan negeert Google deze links. Wanneer het duidelijk is dat een bedrijf veel advertorials inkoopt met steeds dezelfde keywords, kan Google zelfs het bedrijf hierom ‘straffen’ met een lagere ranking in de zoekresultaten.

Wanneer ik benaderd word voor een advertorial krijg ik 9 van de 10 keer de vraag of ik er niet bij wil vermelden dat ik er een vergoeding voor krijg. Soms mag ik wel erbij zetten dat het een “gastartikel” is, of “geschreven door…”. Ik ben hier echter heel streng in en ga niet met dit soort bedrijven in zee. Wanneer er een betaald artikel op Naoki staat, plaats ik hem altijd in de categorie “Sponsored” en vermeld ik het onderaan het artikel (“dit is een gesponsorde blogpost“). Ik wil namelijk eerlijk en transparant naar mijn lezers toe zijn en vind het niet vermelden van een advertorial echt not done. Een “gastartikel” waar je voor betaald krijgt is gewoon een advertorial, punt. Het nadeel van zo streng zijn? Dat ik regelmatig geld misloop, ik kan dus heel goed begrijpen dat veel bloggers alsnog deze “gastartikelen” plaatsen. De keuze is natuurlijk aan jou of je met dit soort bedrijven in zee gaat of niet, er zijn genoeg blogs die het wel doen en zo geld verdienen, die keuze is persoonlijk!

Hoeveel geld vraag je voor een advertorial?

Hoeveel geld je voor een advertorial kunt vragen verschilt per blog en ligt voornamelijk aan je bezoekersaantallen. De prijzen variëren in mijn ervaring tussen de €10 en €2500. Ja, dat heb je goed gelezen: er zijn blogs in Nederland die meer dan €2000 euro verdienen met 1 advertorial. Dit zijn natuurlijk wel de grotere blogs met honderdduizenden lezers, daardoor is deze hoge prijs ook prima in verhouding met de exposure die zo’n advertorial krijgt. Vergeet daarnaast niet dat bloggers die van hun blog hun werk hebben gemaakt, hier loonbelasting en btw over betalen en een mediabureau ook een groot deel houdt, dus dit zijn bruto bedragen.

De allereerste advertorial die ik aannam, plaatste ik voor €25. Ik had destijds zo’n 5.000 unieke bezoekers en rond de 10.000 paginaweergaven in de maand volgens mij. Later ben ik meer gaan vragen aangezien ik ook steeds meer bezoekers kreeg, toen ik rond de 8.000 unieke bezoekers en 20.000 paginaweergaven per maand had ben ik rond de €50 gaan vragen bijvoorbeeld. Er is geen magische formule om het exacte bedrag uit te rekenen, het ligt aan je bezoekersaantallen maar ook aan hoeveel jij je website waard vindt en hoeveel reclame je op je blog hebt staan. Ik heb niet vaak advertorials op mijn blog (toevallig heb ik in de afgelopen maand 2 advertorials geplaatst, maar de 2 maanden daarvoor geen een), dus vraag ik wellicht iets meer dan een lifestyle blog die elke week een advertorial plaatst. Sowieso geldt ook hier: heb jij een unieke blog? Blog jij als een van de weinigen over een speciaal onderwerp? Dan kan je best meer geld vragen.

advertorial geld verdienen met je blogadvertorial van Braun in een tijdschrift

Mijn persoonlijke aanpak

Ik heb een tijd geleden bewust de keuze gemaakt dat ik wel reclame in de vorm van advertorials en banners op mijn blog wil, maar dat ik enkel voor bedrijven/merken schrijf waar ik achter sta, waar ik ook echt reclame voor wil maken een waarbij ik mag vermelden dat het hier om reclame gaat. Deze merken zijn niet altijd per definitie “groen” of “diervriendelijk”, omdat ik anders maar 1 keer in het jaar iets zou verdienen, maar wel vrij neutraal en passen bij de doelgroep waar ik voor schrijf. Voorbeelden van recente advertorials op Naoki: de nieuwe tv serie ‘Cougar Love’ en de winactie van de film ‘About Time’. Beiden niet “groen”, maar wel leuk voor mij om erover te schrijven en bij de laatste ook leuk voor jullie, omdat mijn lezers iets konden winnen. Ik schrijf bewust nooit advertorials voor bedrijven die niet aan mijn waarden voldoen, bijvoorbeeld cosmetica merken die op dieren testen of bedrijven die erg aan greenwashing doen. Door deze keuze loop ik regelmatig campagnes mis, wat ergens wel jammer is (voor mij, omdat ik hierdoor niet zo veel geld verdien als ik zou kunnen verdienen met mijn blog), maar ik wil me vasthouden aan mijn waarden en denk dat dat ook belangrijk is, om door te groeien en betrouwbaar over te komen.

Als ‘rule of thumb’ denk ik altijd na over de campagne: is het een bedrijf waar ik zelf goede ervaringen mee heb, of heb ik interesse in hun product/dienst? Zo ja, dan ga ik met ze in zee, zo nee, dan sla ik de campagne over. Qua prijzen onderhandelt mijn mediabureau gelukkig de meeste reclame, het deel wat ik zelf doe, reken ik uit per campagne en ik houd rekening met het bedrijf. Is het een merk wat helemaal bij Naoki past en waarvan ik weet dat mijn lezers het ook leuk vinden? Dan ga ik sneller akkoord met een kleinere vergoeding dan wanneer een “neutraal” bedrijf een zelf aangeleverde tekst op Naoki wil plaatsen. Ik heb dus geen vaste prijzen voor advertorials, net zoals banners, maar doe het op gevoel.

Ik hoop dat ik in dit artikel een beetje een duidelijk overzicht heb gegeven van advertorials! Als jij ook een blog hebt: weet dat een plekje op jouw blog geld waard is. Ga niet zomaar in zee met bedrijven die zogenaamd geen budget hebben, maar wel een artikel op jouw website willen plaatsen vol met links en reclame, hiervoor horen ze te betalen. Als je eerlijk tegenover je lezers wilt zijn: vermeld erbij dat het om een advertorial/gesponsorde blogpost gaat, dit wordt in mijn ervaring meer gewaardeerd dan wanneer je lezers zich af moeten vragen of een stuk tekst reclame is of jouw eigen mening… Vergeet niet dat je een blog schrijft voor je lezers, en niet voor bedrijven. Als jullie nog vragen hebben, laat ze achter in de comments!

bron afbeeldingen: 1, 2

Share:

16 Reacties

  1. 31/10/2013 / 05:34

    Heel erg handig om te weten. Jeetje 2500 euro!

  2. 31/10/2013 / 05:38

    Goed artikel! Bedrijven willen af en toe voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Zulke bedrijven zouden zich iets meer moeten verdiepen in de blogger wereld. Ik vind het ook erg moeilijk om een goede prijs maken. Tot nu toe iedere keer nog uitgekomen :-)

    • 31/10/2013 / 23:37

      Inderdaad, ze proberen vaak hun reclame gratis te laten plaatsen of voor een belachelijk laag bedrag, en er zijn altijd bloggers die het gratis of voor een paar euro willen plaatsen. Gelukkig ben je er tot nu toe altijd uitgekomen qua prijs! :)

  3. 31/10/2013 / 09:16

    Leuk artikel!
    Ik heb een paar maanden geleden 1 artikel betaald gekregen. Vond ik al super leuk om gevraagd te worden!
    Zonder vergoeding zou ik het ook niet doen inderdaad..

    • 31/10/2013 / 23:36

      Ja ik kan de eerste keer dat ik betaald kreeg ook nog goed herinneren haha, toch een stukje erkenning :)

    • 07/11/2013 / 14:52

      Super artikel!!! Dank je voor je eerlijkheid, dit is echt super interessant om te lezen. Ik vraag me echter nog af of je moet wachten dat de klant je het geld overschrijft/stort voordat je het artikel publiceert of moet je gewoon vertrouwen hebben? En heb je al eens gehad dat je een artikel heb gepost en niet betaald heb gekregen?

  4. 31/10/2013 / 10:46

    Goed artikel weer!

    XO

  5. 31/10/2013 / 11:09

    interessant om te lezen hoe het zo in z’n werk gaat, nooit geweten!
    xo, cheyenne

  6. 31/10/2013 / 12:50

    Wat handig is dit! Bedankt voor dit artikel :)
    Ik wist niet dat je zo veel geld kon verdienen, €2000 is namelijk enorm veel. Nu begrijp ik wat een banner, advertorial en dergelijke inhouden. Nogmaals bedankt!

    • 31/10/2013 / 23:36

      Ja is ook veel haha… maar voor zo’n bedrag moet je ook hard werken :) Dankjewel en graag gedaan!

  7. 01/11/2013 / 11:47

    Duidelijk artikel! Ik heb ook wel eens een advertorial geschreven waarvan ik het niet mocht vermelden dat het een advertorial was. Ik wist eigenlijk nooit waarom dat niet mocht maar nu weet ik het dus!
    Ik wist ook echt niet dat je zo veel geld kon verdienen met een advertorial. Ik had hooguit 500 gedacht.

  8. Linda
    01/11/2013 / 16:00

    Helder artikel!

  9. Amber
    07/11/2013 / 16:21

    Ik ben er weer mee gestopt, ik voelde mer er totaal niet goed bij. Stel een winkel als Lush zou me benaderen, dan graag, maar waar het op neer kwam is dat ik dagelijks vragen kreeg voor de stomste artikeltjes die niks met mijn site te maken hebben. Omdat ik ook amper meer blogde werd het meer een reclameparadijs van wat anders en je weet toch al dat je er amper tot geen reacties op gaat krijgen, of hele algemene terwijl het wel van mijn energie af gaat om iets te schrijven waar ik daadwerkelijk trots op ben en graag reacties op krijg. Het beetje geld is het me gewoon niet waard. Ik heb liever dat ik eens wat producten mag testen eigenlijk, kan ik daar gelijk weer 1 of meerdere artikeltjes over schrijven wat weer positief is voor je blog natuurlijk. Ik denk dat ik daar achteraf meer aan zou hebben dan die paar keer dat ik 20/25 euro heb gekregen voor een advertorial die ik heb geplaatst, vooral omdat ze vaak liever niet hebben dat je het erbij zet e.d. terwijl iedereen die mij en mijn blogt kent echt wel weet dat het niet van mij af komt, maar goed… ik houd er gewoon niet zo van ben ik achter gekomen. :P

  10. 17/06/2014 / 13:16

    Bedankt voor super tips!

  11. 23/06/2014 / 16:03

    Mooi artikel, uiteindelijk draait het bij mij om het gevoel en of het bij de blog past en of ik met het geboden bedrag tevreden ben. Een paar tientjes kan een leuk extraatje zijn, maar heb het niet echt nodig.